מבוא

עמוד:10

מבוא | 10 לשבת בשני המקומות . בעשרת הדיברות שבספר שמות השבת ה ' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה מעוגנת בבריאת העולם : " ל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּ וֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְה ' אֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּ ואילו בעשרת הדיברות שבספר ; " ) שמות כ ', י ( ם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ יוֹ דברים השבת מבוססת על הצורך בשוויון בין בני האדם , שיסודו לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ . . . שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ ביציאת מצרים : " וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָה ' אֱלֹהֶיךָמִשָּׁם . וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ " בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָה ' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת יד ( . - ) דברים ה ', יא זכור ושמור בדיבור אחד " שקבעו : של חז " ל דולתם אן מתגלה גכ הקב " ה 11 . " נאמרו , מה שאין הפה יכול לדבר ואין האוזן יכולה לשמוע אמר בסיני את שני טעמי השבת בו זמנית , ושניהם עומדים במקביל השבת היא עדות על ה ' בורא עולם כשני צדדים של מטבע אחד . ני ישראל ממצרים הטבע , ובה בעת גם עדות על ה ' המוציא את ב כל אחת משתי העדויות מופיעה בעשרת . כשולט בהיסטוריה הדיברות כנימוק מוחלט ובלעדי למשמעות השבת . : ' זכור ' ו ' שמור ' מייצגים שם הספר הזה ומשמעותו ים מכאן בא את כפל הנימוקים של השבת , שהאחד מתקשר לבריאת העולם בהיסטוריה . שני והטבע , והשני קשור ליציאת מצרים ולהתערבות ה ' היסודות נפגשים במצוַות השבת , כמו גם במועדים ובלוח הכפול . היחס בין נימוקי השבת השונים נידון באריכות בפרק הראשון של הספר . פסח וחג כפל היסודות חוזר ומתגלה גם ביחס לשלושת הרגלים : לְמוֹעֵד חֹדֶשׁ ) היסטוריה ( חלים דווקא " מצות של יציאת מצרים , מועד הבשלת התבואה בארץ ) שמות כ " ג , טו ; ל " ד , יח ( " יב הָאָבִ הטבעי של ארץ - החג החקלאי , השבועות - הביכורים - חג הקציר ) טבע ( ; וחג האסיף החקלאי ; בחודש השלישי , מועד מתן תורה , חל ישראל . 2 ראו לעיל , הערה . 11

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר