|
|
עמוד:9
מבוא | 9 של מילים ומשפטים . לעומתה, החשיבה הסכמתית באה לידי ביטוי במחוות גלובליות, שלעיתים הן גם איקוניות, המופקות במהלך הדיבור . שני מצבי החשיבה, האנליטי והסכמתי, פועלים במקביל ובסנכרון ומתבטאים באופן דיאלקטי בהפקה בו-זמנית ומתואמת של מילים ומחוות . במחקריו המאוחרים יותר הציג מקניל ( 2008 , McNeill ) את ההיבט הדינמי של השפה והדגים כיצד מחוות משפיעות על הדיבור במהלך השיחה ומעצבות אותו ברציפות ובזמן אמת . לדוגמה, כאשר דובר מתאר תנועה במרחב : 'הוא טיפס על המרזב', הוא עשוי לבצע תנועת יד ישרה ומרוסנת כלפי מעלה להמחשת כיוון התנועה . עבודותיהם של אדם קנדון ודיוויד מקניל סללו את הדרך למגוון רחב של מחקרים פסיכולינגוויסטיים שחקרו את הקשר בין מחוות, שפה וחשיבה . מרבית המחקרים הללו מחזקים את הטענה שהשפה, מבחינה סמיוטית, היא מערכת הטרוגנית שבה משמעויות מועברות באמצעות שילוב סינרגטי של אלמנטים שונים, בהם מחוות . בהמשך לתובנות אלה, מחקריהם של ברת'רטון ובייטס ( , Bretherton & Bates 1979 ) , שהתבססו על ניתוח הקלטות אודיו-ויזואליות של תינוקות, הובילו בשנות השמונים למסקנה חשובה נוספת : התפתחות השפה והתפתחות המחוות מתרחשות במקביל, ושתיהן תלויות בהבשלה של אותם מנגנונים קוגניטיביים . מאז המחקר הפסיכולינגוויסטי ממחיש שוב ושוב את תפקידן המרכזי של מחוות בהתפתחות תקינה של שפה ובתקשורת המיוחדת שבין אימהות לתינוקותיהן ולפעוטותיהן – תקשורת המתאפיינת בדיבור איטי, ברור ומוגזם, המלווה במחוות מודגשות . יתרה מזאת, מגוון רחב של מחקרים מדגישים את השפעת השימוש במחוות על תהליכי למידה וחשיבה, כפי שניתן לראות במשימות קוגניטיביות כמו פתרון בעיות וחוק Meadow & Goldin , 2009 ; Singer . ) Goldin - Meadow - השימור ( 2005 , מחוות הן חלק בלתי נפרד מהשפה, ובשילוב עם מילים הן מעצבות בתקשורת את המבע של הדוברים . הן מתפתחות במקביל לשפה אצל תינוקות ומשמשות מדד להתפתחותה התקינה . המחוות משמשות צוהר לחשיבה, ומחקרים מראים כי הן משפיעות על תהליכי למידה . במהלך העשורים האחרונים נחקר השימוש במחוות בהרחבה הן בהקשר של שפות הסימנים והן בהקשר של התפתחות השפה האנושית . ספר זה נועד להציג לפסיכולוגים, לבלשנים, לקלינאי תקשורת, למורים, לגננות ולהורים את מגוון התגליות שהצטברו במהלך העשורים האחרונים בנושא מחוות . הספר מתמקד בשימוש במחוות במהלך דיבור, בזיקתן לשפה ולחשיבה, והוא מציג דוגמאות מעשיות להשפעתן על תהליכי הוראה ולמידה .
|

|