מבוא

עמוד:9

9 מבוא אחת עם אויביו הזאבים בתמורה לטובות הנאה מיניות . המלך מבין כי 'כלב השמירה' שלו עצמו, כלומר השר הרשע, הוא הגורם למזלו הרע . הוא חוקר את השר ומכל המתלוננים על השר הוא בוחר בשבעה אנשים המספרים לו על העוולות שמהן סבלו ( סיפוריהם של שבעת הקורבנות הם מעין משקל נגד קודר לסיפורי שבע הנסיכות ) . השר מוצא להורג . המלך משיב את הצדק על כנו ומורה להפוך את שבעת ביתני העונג לשבעה מקדשי אש לעבודת האל . הוא יוצא לציד בפעם האחרונה רודף אחר פרא ונעלם באורח מסתורי בתוך מערה ( יש כאן משחק מלים כיוון שהמילה גור ( g ū r ) בפרסית משמעה גם פרא – חמור בר – וגם קבר ) . המשורר הסתמך ביצירתו על מקורות קדומים אם כי לא בכל מקרה הם ידועים לנו . את סיפוריהן של הנסיכות לא ניתן למצוא במקורות הקודמים לזמנו של נזאמי, אך הם השפיעו מאוד על הספרות הפרסית לדורותיה ועל הספרות העולמית . לא בכל מקרה ניתנו לגיבורי הסיפורים שמות במקור . כך למשל השם טורנדוט הוא שם שניתן לגיבורת הסיפור הרביעי על ידי מחברים מאוחרים, אך בשל פרסומו הרב, החלטתי להשתמש בו, בדומה למתרגמים אחרים של היצירה . 'שבע הנסיכות' של נזאמי היא יצירת מופת של ספרות ארוטית, אך בו בזמן היא גם יצירה מוסרית עמוקה . חלק מהחוקרים המודרניים ראו בה יצירה המבטאת ידע אסטרולוגי, אך נראה שזוהי פרשנות שגויה . הלקח העיקרי שנובע מן היצירה הוא זה שניסיונו של בהרם למצוא אושר באמצעות חיים בהתאם לכוכבים הוא כישלון . שבעת הביתנים בנויים בהתאמה מושלמת עם תכונות הכוכבים, אך הם כמעט ומביאים לנפילתו . בסופו של דבר רק הצדק הוא זה שחשוב . רק כאשר נוטש בהרם את התענוגות המיוצגים על ידי שבעת הביתנים ומטה אוזנו לתלונותיהם של שבעת קורבנות העריצות, זוכה הוא למעמד של גיבור אמיתי . המסר על כך שהחיים אינם בהכרח גזירת גורל המוכתבת על ידי הכוכבים, בא לידי ביטוי בסיפורה של הנסיכה היוונייה . היא מספרת לבהרם על מלך שבגלל הורוסקופ אומלל, ויתר מראש על נישואין,

מינרוה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר