הקדמה

עמוד:11

- 11 - הקדמה המציאות החברתית, הגיאוגרפית, המעמדית, האתנית והמגדרית והבנתם מכוונים להצעת פתרונות ולשיפור החיים . תהליך של הצבת בעיות מְפַתח את היכולת של הלומדות והלומדים לתפוס באופן ביקורתי את הקיום שלהם בעולם, ומאפשר להם לראות את המציאות לא כדבר קבוע וסטטי אלא כתהליך של שינוי טרנספורמטיבי, שעליו יש להם השפעה . זהו תהליך שנותן קול ללומדים / ות . זהו תהליך אקטיבי שדרך דיאלוג מייצר העצמה של כל המעורבים בלמידה . "פדגוגיה של מדוכאים" מצביע על מבנה העומק של יחסי הכוחות בחברה, הגורמים לדיכוי, ומחזקים ומשמרים אותו באמצעות החינוך . הקריאה בפדגוגיה של מדוכאים נתפסה על ידי משטרים דכאניים כמעוררת אוכלוסיות לפעול נגדם . לפיכך, בכמה מדינות טוטליטריות כמו דרום אפריקה בתקופת משטר האפרטהייד, הספר נאסר לקריאה, ומי שנתפסו קוראים בו היו צפויים למאסר . צילומים שלו הועברו בסתר מיד ליד . הספר נחשב לרדיקלי בשל החיבורים הרבים שניתן להפיק ממנו ביחס למצבי דיכוי שונים, אפליה וכוחנות . על אף שפריירה התייחס בראש ובראשונה לדיכוי מעמדי, הספר שופך אור גם על הסללת תלמידים ותלמידות במערכת החינוך לריבודים מגדריים, אתניים, לאומיים, גזעיים או יכולתניים שלתוכם הם נולדו . הקוראות / ים של "פדגוגיה של מדוכאים" מוזמנים לפתח מודעות וביקורת כלפי חלוקת הכוח בחברה וכלפי הצורות שבה היא מופיעה בחינוך . במקום חלוקת כוח בלתי שוויונית בחברה ובחינוך מציע פריירה "פדגוגיה משחררת", אשר נשענת על הידברות שוויונית בין לומדים / ות ומלמדים / ות . מכאן נובע קסמו של הספר עבורי . פאולו פריירה גדל בעיר רסיפה שבפרנמבוקו, המדינה הענייה ביותר בברזיל . באותה עת, האזור כולו היה פיאודלי למחצה : מנוהל על ידי קבוצה קטנה של בעלי אדמות עשירים, ומאוכלס ברובו באיכרים דלי אמצעים, אנאלפביתים . למרות שמשפחתו של פריירה השתייכה למעמד הביניים, היא

מינרוה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר