|
|
עמוד:יד
יד מעשה בוך ספרים רבים, שאינם קשורים לעבודה זו . ואחד, שיודע הרבה גמרא, חיבר מדרשים ומעשים ואגדות, וכל הקהל יתפעל ממנו . וכל איש יהיה מוכרח לאמר : אני מאמין, שהוא יודע את כל התורה על רגל אחת . הוא בקי בגמרא ויודע את כל התורה . מי ראה דומה לו ? הוא יודע גם לתרץ את כל ההתרחשויות בספר . לעתים נדחפים אנשים לסיפורים כדי להתגבר על מחשבותיהם ומעשיהם הרעים . הרי אנשים רוצים ללמוד את הטוב מהמשל ומהסיפור, שכן אלה מקרבים אותם לקב"ה וליושר . לכן אתם, גברים ונשים יקרים, הקוראים את הסיפורים לעתים קרובות, מתעלים על ידי כך . ואל תקראו ספרים על פרות ( קו בוך ) וגם לא ספרים של דיטריך פון ברן ואדון הילדבראנט . שלא תתאמצו, שכן הם לכלוך 3 הם אינם מעניקים לכם חמימות רק להט . גם אין בהם משהו לשמה . אלוהי . מי יתן, שהאל יסלח לכם על כך . לעומת זאת בספרים שלנו כתוב, שיש טעם לקרוא ספרים בשבת הקדושה . כדאי, שאתם תעבירו את זמנכם בקריאה, ואני אכתוב לכם מעשה בוך יפה . לכן נשים יקרות, קנו את הספרים מהר, לפני שהם יגיעו לארצות נוכריות, לגרמניה, לרוסיה ולפולין, ויעלמו לגמרי . קנו מהם הרבה, שמא אחר כך תאמרו : מדוע לא קניתי דבר, כשעדיין היו בארץ ? עכשיו הייתי משלם ברצון, אבל איני יכול להשיג אפילו אחד . לכן הרשו לעצמכם לקנות בטאלער ( דולר גרמני ) אחד, ואין זה יקר מידי . וה' ישמור עליכם מרוע וממטילי אימה . אמן סלה . מהדורות הספר המהדורה הראשונה של "מעשה בוך" נדפסה לראשונה בבאזל בשנת 1602 בעריכת ר' יעקב בר' אברהם ממזריטש . היא מכילה 257 סיפורים ונקראת : "איין שוין מעשה בוך" . במרוצת מאה ושישים שנה הופיעו שמונה עשרה מהדורות נוספות, ביניהן מהדורת אמשטרדם משנת ,1701 שנערכה על ידי אשר אנשל בן אליעזר . במהדורה זו הוכנסו שינויים בשער החיבור, נערכו תיקונים במקורות היהודיים, וקבוצת סיפורי ר' שמואל חסיד ור' יהודה חסיד נערכה מחדש על פי סדר כרונולוגי . במהדורת אמשטרדם 1723 הופיעו 3 . ספרים אלה שהופיעו בשנת 1597 לערך הוגדרו כ"נארישע ביכער" ( ספרי שטות ) . צינבערג טוען שספרים אלה כלל לא עובדו או תורגמו מגרמנית ליידיש אלא רק הודפסו באותיות עבריות ( צינבערג, עמ' 62 ) .
|
מינרוה
|