|
|
עמוד:12
12 מבינוגי האמונות הקלטיות כללו אמונה בחיים שלאחר המוות ובגלגול נשמות . עם הכיבוש הרומי הטילו הקיסרים הרומים הגבלות על פעולתם ( במיוחד טיבריוס קיסר וקלאודיוס קיסר ) . המחקר המודרני מצביע על ריבוי אלים מקומיים בקרב הקלטים, אך היו גם כמה אלים מרכזיים משותפים לכל השבטים כמו האל לוג ( מרקוריוס בפי הרומאים ) שמרבים לשמוע עליו במיתולוגיה האירית . השם נשתמר במספר רב של מקומות באירופה כמו לוגדונום ( לִיוֹן בצרפת ) לוּדוֹן ( לונדון ) והעיר ליידן . אלים נוספים הם אַפוֹנָה – אלת הפרשים והסוסים ( רְיָאנוֹן ) , מַטְרֵס, או מַטְרוֹנָה – אלת הפריון, קֶרְנוּנוֹס – אל שראשו עטור זוג קרניים, סוֹקֵלוּס – אל נושא פטיש וטַרַנִיס אל הרעם האוחז ברק בידו . באירלנד נותרה הדת הקלטית חיה ונושמת עד להשתלטות הנצרות . בארצות שנשלטו על ידי הרומאים זוהו אלי הקלטים עם האלים הרומאים ונוצרה בהדרגה מזיגה ביניהם . הלוחמים הקלטיים הפכו לאיכרים ולסוחרים וסיגלו לעצמם את התרבות הלטינית . בגלטיה קרה תהליך דומה אלא ששם מדובר בהסתגלות לתרבות היוונית . בבריטניה התקיימה תרבות גאלו - רומית עד לפלישת הברברים . המבינוגיון ומקורותיו המבינוגיון הוא אוסף של שנים עשר סיפורים שנכתבו בשפה הוולשית ומבטאים יותר מכל את הרוח הקלטית במיטבה . מקורם של הסיפורים בשני ספרים מימי הביניים : הספר הלבן של רידרך מראשית המאה הארבע - עשרה ( Llyer Gwyn Rhydderch ) והספר האדום של הרגסט ( Llyfr Coch Hergest ) שהועלה על הכתב כמאה שנים אחר כך . המקורות הכתובים שעמדו לפני עורכי הקבצים הללו היו קדומים עוד יותר, קרוב לוודאי מן המאה העשירית והאחת - עשרה לספירה והמאורעות המתוארים באחדים מהם נושאים אותנו רחוק עוד יותר אל שקיעת העולם הקלטי .
|
מינרוה
|