|
|
עמוד:11
11 אפשר להצביע על שלושה רעיונות יסודיים שיש להם הדים במסות של חומסקי – הבלשניות, הפוליטיות והאידיאולוגיות חלק מן הפילוסופיה של המחצית הראשונה של המאה נולד בתנועת המחאה של האמפיריציזם הלוגי, שמרדה בפילוסופיה ההגלינית שקדמה לה . כדי להתרחק ככל האפשר מהתפלספות נבובה, עקרה ועילגת דרשו פילוסופים רבים מעצמם, ברגעים של אחריות פילוסופית קיצונית, להתרחק מכל מה שעולה ממנו ריח מנטאליסטי שאינו ניתן להגדרה מלאה במונחים של ההתנהגות הנצפית . אבל המחאה הפילוסופית הפכה לעמדה פילוסופית, זו הטביעה חותם מלא על המתודולוגיה הרשמית של המדעי ואילו זו הביאה לעולם זרמים קיצוניים בפסיכולוגיה, בלשנות ופיסיקה . מכל אלה האריך ימים יותר מכל הביהביוריזם בפסיכולוגיה . חומסקי מתח ביקורת חריפה על תורות ביהביוריסטיות, גם כשהן שימשו נקודות מוצא לתיאוריטיזציה בדבר השפה הטבעית וגם כשהן שימשו רקע לטיפוח אידיאולוגיה . ( שני הענפים של הביקורת מיוצגים במאמר ”פסיכולוגיה ואידיאולוגיה”, בקובץ זה ) בכל מקרה ניכרת בדברי חומסקי שלילת העמדות הרואות בהתנהגות הנצפית נושא המחקר או נושא ההערכה, יסוד הבנת העולם או מוקד השינוי שלו . ההתנהגות הנצפית היא רק קליפה חשובה ואין טעם לתת לה מעמד עצמאי . עקרון שלילי זה מוביל אותנו לעקרון חיובי : לא ההתנהגות עיקר, אלא מערכות החוקים המכוננות ( המחוללות ) אותה או המכוונות אותה . השפה הטבעית אינה צרור של נטיות לעקם את השפתיים או לגלגל בלשון, אלא היא מוגדרת על - ידי מערכת חוקים מופשטת הקובעת את היחסים בין צלילי - הפסוקים, משמעויותיהם ושימושיהם . ידיעת השפה היא ידיעת מערכת חוקים זו, לימוד
|
מינרוה
|