|
|
עמוד:10
10 מבוא שיכול לנשוף במחלה ולסלקה . ואז חלו שינויים בעולם : רעב, מחלות, מזג אויר הפכפך ומוות . פחד ומבוכה החלו לקנן בקרב בני האדם ונוצר הצורך בשמאנים שיוכלו להבין את הרוחות ולהתמודד אתן . בסיפורי שמאנים יש לעתים קרובות מצבי משבר . כאשר בן אדם אחד סובל, מזדהה איתו כל אדם בכפר וסובל עימו אם צייד שובר, נאמר, טאבו כלשהו ומרגיז את הרוחות, ינסו הללו לפגוע בו . יתכן ויסבול מהזיות או יכנס לדיכאון או אפילו ינסה להתאבד . ברגעים כאלה תקרא המשפחה לשמאן ותשלם לו על מנת שיישב את ההדורים וישכך את חמת הרוחות . השמאן יפעל אז כמתווך בין שוכני העולם העל טבעי לבין בני האדם . בצפון אין דרך קבועה להפוך לשמאן, אבל לעתים הכרה באיש כשמאן יכולה לבוא לאחר שביצע מעשה גבורה, חזר מן המתים, ראה חזיון לאחר תקופה ארוכה של חשיפה לקור ולרעב, או יצא בשלום ממפגש אלים עם רוחות . לעתים דווקא הרוח שהתמודד אתה הופכת לרוח העוזרת שלו . לפעמים עובר תפקיד השמאן בירושה מאב לבנו או לבתו, אך על היורש להוכיח שהוא ראוי למשרה . לעתים הוא מקבל שורה שלימה של משימות שעליו לבצע בטרם יוכר כשמאן ולא תמיד מתרחשים הדברים בדרך הרצויה . אפשר גם שייכשל ויאבד את מעמדו המועדף . דבר זה יכול לקרות גם לשמאן ותיק ומנוסה . שום דבר איננו מובטח . וֵונְדִיגוֹ שועל המרפא כפי שנאמר לעיל תופעת השמאניזם התפשטה גם בין השבטים הילידים של צפון אמריקה . הסיפור על וֵונְדִיגוֹ שועל המרפא הוא סיפור שמאנים שסופר על ידי ג'ון ריינס, בן לשבט האינדיאני סוואמפי קרי ( Swampy Cree ) , ליד אגם וִוינִיפֵּגוֹסִיס במָנִיטוֹבָה, קנדה . הסיפור תורגם מתוך ספרו של הווארד נורמן ( Howard Norman ) , סיפורים צפוניים .
|
מינרוה
|