|
|
עמוד:9
9 מבוא את כל השמאנים במסגרת של "אנשי רפואה", מונח שרחוק מלמצות את הנושא . אין ספק שהכושר לרפא הוא סממן בולט בכישוריו של השמאן, אך בה במידה יש לו גם הכושר לגרום למחלה על מנת להדגים את הכוח לריפוייה . הכוח לרפא את החולים האנושים, לנבא, לחלום שמות לילדים, להקים את המתים לתחייה, להפנט כפרים שלמים עם קסמים אלימים, או להעניק מזל טוב בצייד – כל אלה הם כישוריו החיוניים הבולטים של השמאן . סיפורי שמאנים נושאים אותנו אל הירח ואל ארץ המתים . הם מפגישים אותנו עם אנשים מעופפים, עוצמות כבירות כסערות רעמים וניצחונות פלאיים על הכוחות העל טבעיים . בכל מרכז אסיה וצפונה, מסיביר ועד לגרנלנד, במרחבי קנדה ובאיים האלאוטיים, השמאן הוא מכשף ומרפא גדול, דמות מסתורית – גבר או אשה – המתמודדת עם כוחות פראיים מאיימים ובלתי מרוסנים, שמעבר לשליטת בני אנוש . מסורות שמאניות טוענות שלשמאן אפשר שיהיו כמה מחזורי חיים וגלגולי נשמות . נוסף על כך עשוי שמאן להעלם לדור או שניים, להתגלגל בדמות צוק סלע או גליד קרח ואז לחזור ולהופיע בעולם המעשה . על שמאן מפורסם בן לשבט אסקימואים בני הקריבו, סופר שהפך לדוב קוטב והספיק לגדל חמישה או ששה שגרים של גורים בטרם חזר לצורתו האנושית . לעתים עשוי שמאן לעופף מעל העולם תקופות ארוכות . בסיפורי שמאנים אחדים אנו רואים את השמאן יוצא לדרך ביוזמתו שלו, או בעידודן של רוחות, לעתים בלוויית חניך המתלווה אליו . בסיפורים אחרים הוא מופיע כבעל משפחה, כאדם מן הישוב היושב ומתקן רשת דייגים ואינו שונה במאומה מן הסובבים אותו, אך עם רדת הערב הוא מחליק מבעד לקרח ומעופף תחתיו ומבקר בארץ המתים . כמה מעמי הצפון מאמינים שבתחילה לא היו שמאנים . באותו עבר רחוק לא היו חיות ועל כן לא היו גם איסורי ציד שאין לַהֲפֵרָם . אנשים חפרו מזון מתוך האדמה . אנשים חלו אומנם, אבל תמיד היה מי
|
מינרוה
|