יובל דרור (חמריה - מנהל החטיבה האקדמית בסמינר "אורנים"): לשמור על הייחוד ולא לפרוץ את החומות לגמרי

עמוד:11

הישראלית, הו מבחינת ההצדקה הכלכלית לקיומם של בתי ספר קטנים והן מבחינת הביקורת הציבורית ­ המסקנה ברורה ולאט לאט אנחנו מסתגלים אליה : צריך לפתוח את בתי הספר שלנו לאינטגרציה רבה יותר, כולל את בית הספר היסודי, אם אכן פנינו לאינטגרציה אמיתית ומשמעותית . עם זאה, כדי לשמור על הייחוד של בית המפר, האינטגרציה חייבת להיות מבוקרת מבחינה מספרית . אשר לנושא הרביעי ­ החינוך הטכנולוגי : בוועידת התק"מ הראשונה נידון הנושא, וכן מונתה ועדה מיוחדת לבדיקת מצב החינוך הטכנולוגי בבתי הספר הקיבוציים . המסקנה שלה ברורה וחד­משמעית : רק בשעה שיקימו בית ספר טכנולוגי גדול ומשמעותי, שיש בו איזושהי 'גאוות יחידה', שלא מכנים אותו 'אגרו­מפגרו' ושרק החלשים הולכים אליו ­ רק אז יהיה פתרון למציאות של עידן תעשייתי מתקדם, פתרון שאולי יוציא את קיבוצינו מהמצב הכלכלי ומקבוצות "ה­ 91" ו"ה­ 63" . המסקנה היא שצריך לעשות שינוי בכיוון של החינוך הטכנולוגי . זה לא יהיה אפשרי אם לא נפתח בתי ספר מקיפים, שיש בהם יחידות טכנולוגיות מגוונות . אם רוצים שלבתי ספר אלה יהיה ייחוד קיבוצי, שעדייו יכללו היבטים רעיוניים וחברתיים של הקיבוץ ולא יהפכו לטכנולוגיים בלבד ­ הדבר אפשרי רק במסגרת קיבוצית . המסקנה שלי בנקודה זו חד­משמעית : חייבים לקיים בתי ספר מקיפים­טכנולוגיימ במסגרת הקיבוצית שלנו, אחרת נהיה עוד בית ספר של רשת 'עמל' או 'אורט' . ולסיכום, את ההתפתחויות ההיסטוריות אנו יודעים ולא כאן המקום להדגיש זאת; ברור שיש ירידה בייחוד הקיבוצי, שיש מגמות של אזוריות, שהאינטגרציה מוגבלת והטכנולוגיה לא מספיקה בחלק ניכר של בתי הספר שלנו . כמובן שיש יוצאים מן הכלל, שרק מלמדים על הכלל . המסקנה שאני מסיק מכך היא שאנחנו צריכים בתי ספר שלנו ­ בתי ספר אזוריים, שיש בהם רוב קיבוצי, עם אינטגרציה מבוקרת ועם מגמות טכנולוגיות שונות ומגוונות ­ בתי ספר מקיפים . זה כיוון הפתרון שיאפשר לנו להגיע לאותה נקודת מוצא של ייחוד קיבוצי, על כל המורכבות שלו . רותה רוטשילד : מה זה 'אינטגרציה מבוקרת' ? יובל דרור : אינטגרציה במספרים מבוקרים . ' 06­ 04' לפי המחקרים : 0 ? 60 מבוססים ו­ 0 * 40 טעוני טיפוח . אם יהיה בית ספר שלא נשמור בו על איזושהי התאמה מבחינת מספר הילדים שלנו ומספר הילדים האחרים, גם מבחינת הרמה הלימודית, נפגע הן בנו והן באחרים . כשמתקיימת אינטגרציה בצורה סבירה ובפרופורציה המתאימה, מוכיחים המחקרים שהחזק מפסיד מעט והחלש משיג הרבה מבחינה לימודית . הגבול העדין בין הצלחה לכישלון מכתיב את המספר הזה . 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר