|
|
עמוד:11
הישראלית, הו מבחינת ההצדקה הכלכלית לקיומם של בתי ספר קטנים והן מבחינת הביקורת הציבורית המסקנה ברורה ולאט לאט אנחנו מסתגלים אליה : צריך לפתוח את בתי הספר שלנו לאינטגרציה רבה יותר, כולל את בית הספר היסודי, אם אכן פנינו לאינטגרציה אמיתית ומשמעותית . עם זאה, כדי לשמור על הייחוד של בית המפר, האינטגרציה חייבת להיות מבוקרת מבחינה מספרית . אשר לנושא הרביעי החינוך הטכנולוגי : בוועידת התק"מ הראשונה נידון הנושא, וכן מונתה ועדה מיוחדת לבדיקת מצב החינוך הטכנולוגי בבתי הספר הקיבוציים . המסקנה שלה ברורה וחדמשמעית : רק בשעה שיקימו בית ספר טכנולוגי גדול ומשמעותי, שיש בו איזושהי 'גאוות יחידה', שלא מכנים אותו 'אגרומפגרו' ושרק החלשים הולכים אליו רק אז יהיה פתרון למציאות של עידן תעשייתי מתקדם, פתרון שאולי יוציא את קיבוצינו מהמצב הכלכלי ומקבוצות "ה 91" ו"ה 63" . המסקנה היא שצריך לעשות שינוי בכיוון של החינוך הטכנולוגי . זה לא יהיה אפשרי אם לא נפתח בתי ספר מקיפים, שיש בהם יחידות טכנולוגיות מגוונות . אם רוצים שלבתי ספר אלה יהיה ייחוד קיבוצי, שעדייו יכללו היבטים רעיוניים וחברתיים של הקיבוץ ולא יהפכו לטכנולוגיים בלבד הדבר אפשרי רק במסגרת קיבוצית . המסקנה שלי בנקודה זו חדמשמעית : חייבים לקיים בתי ספר מקיפיםטכנולוגיימ במסגרת הקיבוצית שלנו, אחרת נהיה עוד בית ספר של רשת 'עמל' או 'אורט' . ולסיכום, את ההתפתחויות ההיסטוריות אנו יודעים ולא כאן המקום להדגיש זאת; ברור שיש ירידה בייחוד הקיבוצי, שיש מגמות של אזוריות, שהאינטגרציה מוגבלת והטכנולוגיה לא מספיקה בחלק ניכר של בתי הספר שלנו . כמובן שיש יוצאים מן הכלל, שרק מלמדים על הכלל . המסקנה שאני מסיק מכך היא שאנחנו צריכים בתי ספר שלנו בתי ספר אזוריים, שיש בהם רוב קיבוצי, עם אינטגרציה מבוקרת ועם מגמות טכנולוגיות שונות ומגוונות בתי ספר מקיפים . זה כיוון הפתרון שיאפשר לנו להגיע לאותה נקודת מוצא של ייחוד קיבוצי, על כל המורכבות שלו . רותה רוטשילד : מה זה 'אינטגרציה מבוקרת' ? יובל דרור : אינטגרציה במספרים מבוקרים . ' 06 04' לפי המחקרים : 0 ? 60 מבוססים ו 0 * 40 טעוני טיפוח . אם יהיה בית ספר שלא נשמור בו על איזושהי התאמה מבחינת מספר הילדים שלנו ומספר הילדים האחרים, גם מבחינת הרמה הלימודית, נפגע הן בנו והן באחרים . כשמתקיימת אינטגרציה בצורה סבירה ובפרופורציה המתאימה, מוכיחים המחקרים שהחזק מפסיד מעט והחלש משיג הרבה מבחינה לימודית . הגבול העדין בין הצלחה לכישלון מכתיב את המספר הזה . 11
|

|