|
|
עמוד:9
אזורי של השומר הצעיר ( קיים פרוייקט של חממה ממוחשבת, היכול להדגים כיצד ניתן לשלב בצורה טובה ונכונה עבורה, לימודים וחברה . מדובר בפרוייקט לימודי, הקשור בחינוך לעבודה ובמסגרת חברתית : קבוצות של תלמידים מפעילות את החממה בבית הספר וחלקו עוסקות, במקביל, במחשוב תעשייתי . פרוייקט לימודי חינוכי זה כולל גם הגשה של עבודת גמר . יש ביית שילוב של עבודה במובן זה שהדבר קשור לעבודה בקיבוצים עצמם, כלומר, ישנו סיפוק של צורך אמיתי . בנוסף לכר, מספק הפרוייקט מסגרת לפעילות חברתית . לנו בתק"מ צריך להיות 'תרגום' משלנו לרעיונות אלה, במידה ואכן תמשיר להתקיים המסגרת של בית הספר האזורי . הנה, זו דוגמה חיה וטובה איר אפשר לקחת עיקרון של פעם ולממש אותו בימינו . ה . למידה פעילה . אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו האם אנחנו מכניסים פעלתנות בהוראה, בנושאים האינטגרטיביים, ברוח שיטות הינושאים' וה'תהליכים' של פעם, או שמא הלמידה בבית הספר, ובעיקר בבית הספר העליסודי, נעשית עלפי מקצועות בלבד ) הלמידה האינטגרטיבית הינה דוגמה בלבד ללמידה פעילה ! ( . ו . דמוקראטיזציה של בית הספר . האם יש לה משמעות של ממש; האם מועצת תלמידים קיימת ועוסקת בבעיות אמיתיות של התלמידים ? ז . אוטונומיה של צוות המורים . באיזו מידה מטופחות עבודת הצוות ויגאוות יחידה' בבתי הספר שלנו, בקרב מורים מקצועיים ומחנכים כאחד ? ניסיתי לרכז מספר ממצאים מחקריים, ולבחון האם יש בהם לתת תשובה, שלילית או חיובית, למידת ההצלחה של אותם עקרונות יסוד שמניתי . השאלה הנבחנת כאן היא, האם באמת אנחנו שומרים על הייחוד שלנו; האם אנחנו עושים בפועל בתחום זה, או רק רוצים לעשות . בתוצאות של מחקרים הדנים בנושאים כמו : יצירתיות, הישגיות, התפתחות מוסרית ואינטליגנציה של בני קיבוצים בהשוואה לבני עיר, לא נמצאו עדיפות או נחיתות משמעותיים אצל בני הקיבוץ . משמע, איננו גורמים בייחוד שלנו לפגם בבנינו, אר מבחינת 'התוצר החינוכי' גם לא יוצרים משהו יוצא דופן בייחודו . מחקר נוסף שאני רוצה להתייחס אליו הוא זה של רביו, חוקר אמריקאי, שהשווה בני קיבוץ ומושב לבני עיר, ולאחר עשרים שנה בדק עם החוקר הישראלי ביתהלחמי כיצד השתלבו הבנים בחברה . הוכח שהנשארים והעוזבים כאחד מבני הקיבוץ השתלבו היטב, מבחינת השכלה וביסוס כלכלי, כבני גילם מחוץ לקיבוץ . גם מחקרים בנושא עזיבת הקיבוץ מחזקים את תוצאת מחקרו של רביו . הוכח שעל אף שבני קיבוץ אינם באים עם אותו קו התחלה טל בני עיר, לאחר מספר שנים הם מגיעים לאותה 'התפלגות' של הצלחה . כלומר, מידת הצלחתם אינה שונה מזו של בני עיר בני גילם . כל המחקרים הללו מוכיחים שאיננו מפסידים משהו בזה שאנחנו מקיימים חינור משלנו . השאלה היא, מה אנחנו מרוויחים ?
|

|