|
|
עמוד:10
מוכנים להתארגן כקבוצה ולחיות מפרי עבודתם, אחרי שבתקופה של חצי שנה או שנה הם היו בכעין חממה . אבל לא היה מי שימשיך } יארגן אותם ויטפח אותם וישא באחריות עבורם עד שיוכלו לעמוד לבדם על רגליהם . וישנן עוד קבוצות כאלה . ישנן היום קבוצות של פועלים המקבלות הכשרה מקצועית במקצועות שונים, ואינני חושב שיהיה קשה לדבר איתם ולחנך אותם לרעיון הקואופרטיבי . יתרה מזו, דווקא בתקופה שבה עובדים מעטים יכולים להקים מפעל מייצר, יש סיכוי גדול יותר לרעיון השיתוף . דווקא כאשר עשרה בחורים יכולים להקים מפעל אלקטרוניקה, או מחשבים, אפשר להקים קבוצות קואופרטיביות . כל הזמן מדברים בארץ על חזרה לזרם העובדים, או על חינוך ברוח תנועת העבודה . והנה, יש מערכת ששמר . "עמל", שיש בה כמאה בתיספר ויש בה כ 35 אלף תלמידים, בעיר ובעיירות הפיתוח ובמקומות שונים . ברובה היא עומדת לרשות מערכת החינוך העצמית שלנו . אמנם, יש לנו שותפויות שונות, אבל אינני סבור שלבד ממקומות יוצאידופן יהיו שיתנכלו לרעיון החינוך שלנו, בוודאי לא לרעיון של החינוך השיתופי . זר . בידינו . מדוע לחפש מערכת לחינוך חדשה, או חזרה לזרם העובדים ? הנה, יש להסתדרות מערכת חינוכית המחנכת למקצוע, שאין בה רק חינוך עיוני, שיש בה גם נתיבים של טכנולוגיה חדישה . בידינו הוא לחנך גם למקצוע וגם לערכים של עבודה וגם לערכים של תנועת העבודה ואולי גם לנסות ולחנך לשיתוף ותקרא לזה קואופרציה בנוסח של אשר או בנוסח של מישהו אחר . בכל אופן, אפשר להקים מפעלים שיתופיים . ואינני מאמין שאפשר להביא אדם לחיי שיתוף במשך שנה אחת . צריך לחנך אותו לשיתוף . מה שאנחנו צריכים לעשות הוא דבר פשוט מאד : קודם כל, להחליט לעצמנו, שאנחנו רואים אתגר חינוכי בהקניית הערך הזה של עבודה ושל יצירה עלידי שיתוף . בזר . יהיה הייחוד שלנו לעומת מערכות אחרות . הבה נהפוך זאת גם לאתגר חינוכי לא רק להיות בעל מקצוע, אם כי זה חשוב מאד אלא להיות בעל מקצוע הנושא גם ערכים הומניים, אנושיים . הרי אין אנו רוצים רק מסגרים ואלקטרונאים ואנשי מחשבים . אנחנו רוצים בניאדם . ועלינו להציב גם אתגר נוסף, אתגר חברתי . אולם את הדברים האלה אין המערכת יכולה לעשות רק בכוחות עצמה . היא יכולה להעמיד את עצמה ואת מוריה לרשות המפעל הזה . אתם יודעים בוודאי מה עובר היום על מערכות החינוך במדינת ישראל . זועקים נגד הקיצוצים, אבל בינתיים עוברים עלינו ימים קשים מאד . ובכלזאת, אני בא להציע דבר פשוט : הבה, ניקח שניים או שלוטה בתיספר מדגמים שונים דגם של ביתספר לנערים עובדים שיש בו גם מרכז להכשרה מקצועית למבוגרים, דגם של ביתספר מקיף ברמה של מכללה טכנולוגית וננסה להשקיע בהם עבודה חינוכית ברוח זו, שאנו מדברים עליה . ונדמה לי, שלא צריך לעשות זאת במרכז תלאביב . אולי צריך לקחת ביתספר אחד בעיר פיתוח 10
|

|