אורי אגמי - החינוך לרעיון השיתוף במסגרת הסתדרותית

עמוד:10

מוכנים להתארגן כקבוצה ולחיות מפרי עבודתם, אחרי שבתקופה של חצי שנה או שנה הם היו בכעין חממה . אבל לא היה מי שימשיך } יארגן אותם ויטפח אותם וישא באחריות עבורם עד שיוכלו לעמוד לבדם על רגליהם . וישנן עוד קבוצות כאלה . ישנן היום קבוצות של פועלים המקבלות הכשרה מקצועית במקצועות שונים, ואינני חושב שיהיה קשה לדבר איתם ולחנך אותם לרעיון הקואופרטיבי . יתרה מזו, דווקא בתקופה שבה עובדים מעטים יכולים להקים מפעל מייצר, יש סיכוי גדול יותר לרעיון השיתוף . דווקא כאשר עשרה בחורים יכולים להקים מפעל אלקטרוניקה, או מחשבים, אפשר להקים קבוצות קואופרטיביות . כל הזמן מדברים בארץ על חזרה לזרם העובדים, או על חינוך ברוח תנועת העבודה . והנה, יש מערכת ששמר . "עמל", שיש בה כמאה בתי­ספר ויש בה כ­ 35 אלף תלמידים, בעיר ובעיירות הפיתוח ובמקומות שונים . ברובה היא עומדת לרשות מערכת החינוך העצמית שלנו . אמנם, יש לנו שותפויות שונות, אבל אינני סבור שלבד ממקומות יוצאי­דופן יהיו שיתנכלו לרעיון החינוך שלנו, בוודאי לא לרעיון של החינוך השיתופי . זר . בידינו . מדוע לחפש מערכת לחינוך חדשה, או חזרה לזרם העובדים ? הנה, יש להסתדרות מערכת חינוכית המחנכת למקצוע, שאין בה רק חינוך עיוני, שיש בה גם נתיבים של טכנולוגיה חדישה . בידינו הוא לחנך גם למקצוע וגם לערכים של עבודה וגם לערכים של תנועת העבודה ואולי גם לנסות ולחנך לשיתוף ­ ותקרא לזה קואופרציה בנוסח של אשר או בנוסח של מישהו אחר . בכל אופן, אפשר להקים מפעלים שיתופיים . ואינני מאמין שאפשר להביא אדם לחיי שיתוף במשך שנה אחת . צריך לחנך אותו לשיתוף . מה שאנחנו צריכים לעשות הוא דבר פשוט מאד : קודם כל, להחליט לעצמנו, שאנחנו רואים אתגר חינוכי בהקניית הערך הזה של עבודה ושל יצירה על­ידי שיתוף . בזר . יהיה הייחוד שלנו לעומת מערכות אחרות . הבה נהפוך זאת גם לאתגר חינוכי ­ לא רק להיות בעל מקצוע, אם כי זה חשוב מאד ­ אלא להיות בעל מקצוע הנושא גם ערכים הומניים, אנושיים . הרי אין אנו רוצים רק מסגרים ואלקטרונאים ואנשי מחשבים . אנחנו רוצים בני­אדם . ועלינו להציב גם אתגר נוסף, אתגר חברתי . אולם את הדברים האלה אין המערכת יכולה לעשות רק בכוחות עצמה . היא יכולה להעמיד את עצמה ואת מוריה לרשות המפעל הזה . אתם יודעים בוודאי מה עובר היום על מערכות החינוך במדינת ישראל . זועקים נגד הקיצוצים, אבל בינתיים עוברים עלינו ימים קשים מאד . ובכל­זאת, אני בא להציע דבר פשוט : הבה, ניקח שניים או שלוטה בתי­ספר מדגמים שונים ­ דגם של בית­ספר לנערים עובדים שיש בו גם מרכז להכשרה מקצועית למבוגרים, דגם של בית­ספר מקיף ברמה של מכללה טכנולוגית ­ וננסה להשקיע בהם עבודה חינוכית ברוח זו, שאנו מדברים עליה . ונדמה לי, שלא צריך לעשות זאת במרכז תל­אביב . אולי צריך לקחת בית­ספר אחד בעיר פיתוח 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר