יהודה פז - החינוך לרעיון השיתוף בעולם ובארץ

עמוד:8

בריאות, חינוך וכד', ישנם מקומות שעברו לראשית שיתוף גם בתחום של בעלות על מפעלי ייצור ­ אם כי, בדרך כלל, בקנה­מירה קטן . גורם שלישי ] ויש לי לכך שלוש דוגמאות משלושה מקומות שונים מאד בעולם ( הוא, לדעתי רלוונטי מאד לדיון שלנו . יש מערכות קואופרטיביות הקמות מתוך הכשרה מקצועית, מתוך חינוך מקצועי . אקח דוגמה ממקום ידוע לכולנו, מדינה שקוראים לה בוטסואנה, מדינה שיש בה 750 אלף תושבים, ומליון ורבע ראשי בקר . בבוטסואנה יש כפר קטן, 35 אלף תושבים, שנקרא סרואה, ושם צמח רעיון מקורי, שאפשר להקים מערכות חינוכיות, המשלבות שלושה אלמנטים ­ חינוך מקצועי ממש ) בנאים, שרברבים, חשמלאים, עובדי מוסך, עובדי חינוך ( , חינוך לקואופרציה ולימוד תוך כדי ייצור . והם הקימו מערכת הנקראת "סרואי בריגיידס", הבריגדות של סרואה . זה משהו פנטסטי, המקיף 04­ 25 אלף נערים ונערות ) וכאמור, בארץ קטנה מאד ( . אלה נערים שאינם נקלטים במערכת החינוך הפורמלי אחרי בית­ה 0פר היסודי . מה הם עושים שם ? הם לומדים ריתוך, תיקון מנוע, תפירה וכל מקצוע אחר, אבל יחד עם זאת, הם לומדים גם איך להקים קואופרטיבים; ולא רק לומדים זאת, אלא הם מקימים קואופרטיבים, ולימודיהם אלה מתקיימים תוך כדי יצור, שתוצרתו נמכרת בשוק ומפרנסת אותם בלימודם . הבנאים בונים, החשמלאים מתקנים את החשמל של סרואה, וכיוצא באלה במקצועות אחרים . יתר על כן, זה התחיל בסרואה ומכמה עתה את בוטסואנה כולה, והוא פרץ משם והגיע לזימבבווה, ומשם כבר לזמביה וצפונה לקניה ­ וזה מתחיל להיות מודל כלל­אפריקני . והנה, ראיתי את הדבר הזה במקום קצת רחוק מבוטסואנה, בעיר התעשיה האנגלית קווונטרי, מרכז תעשיית המכוניות של אנגליה . בעיר הזאת יש האבטלה החמורה ביותר באנגליה . שם הוקמה מערכת מוניציפלית, שקוראים לה "קומיוניטי אדיוקיישן" . זו מערכת שקיבלה הרבה כסף מהממשלה, פשוט כדי שהמובטלים לא יגיעו להתפרעויות ברחוב . וכך הם הקימו מה שנראה כמעט כמו בבוציואבה, אם כי הם לא העתיקו את זה : לימוד מקצוע, לימוד קואופרציה, עבודה ויצירת קואופרטיבים ­ שימוש במערכת החינוך גם כמקור פרנסה . והדוגמה השלישית ידועה לכולכם ­ הלא היא מונדרגון . אותו הכומר, אבי התנועה הקואופרטיבית במונרדגון, הדבר הראשון שהקים היה בית­ספר הנדסאי או טכנולוגי, שאחר כך חינך גם לקואופרציה . משם צמחה הקואופרציה . מכאן המסקנה : אני בדעה שהגורם האנושי לקואופרציה יבוא מגלגולים שונים של ארגונים חברתיים קיימים, שיראו צורך בהרחבת אופקיהם על­ידי הכללת קואופרציה, שיתוף, ניהול עצמי, בעלות עצמית, כחלק מהמסגרת שבה הם פועלים . איגודים מקצועיים שיעסקו לא רק בתנאי עבודה, אלא יראו את תפקידם גם בדאגה לפרנסה ודאגה לרווחה ולכן יקימו קואופרטיבים לאנשי כפר ולאנשי עיר, לנשים ולגברים, לנוער ולמבוגרים . מערכות קהילתיות, אשר יבינו כי כדי להגיע באמת לפיתוח קהילתי, לביזור ולפיזור הכוח, דרוש להם הקואופרטיב ככלי מוביל . 8

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר