|
|
עמוד:12
21׀ ר ו ח מ ש ו ח ר ר ת השאלות הללו מלמדות אותנו שהמושג עצמי חמקמק יותר מכפי שנדמה לנו . אילו היתה ללארטס האפשרות לפנות אל הפסיכולוגיה המסורתית, היא היתה שופכת אור על הסוגיה . פרויד, אבי הפסיכולוגיה, חילק את הנפש לשלושה חלקים : איד, אגו וסופר-אגו . הוא ראה באיד את הטבע החייתי, הראשוני ביותר שלנו ; בסופר-אגו הוא ראה את המערכת השיפוטית שהחדירה בנו החברה ; ובאגו הוא ראה את נציגנו בעולם החיצוני, שנאבק על שמירת האיזון בין שני הכוחות החזקים האחרים . אבל זה בהחלט לא היה עוזר ללארטס הצעיר . כי עם איזה משלושת הכוחות הללו עליו להיות שלם ? שוב אנחנו נוכחים לדעת שהדברים אינם תמיד פשוטים כפי שהם נראים . אם נעז להביט אל מעבר לפני השטח של המונח עצמי יעלו שאלות שרבים מעדיפים לא לשאול : "האם כל הצדדים הרבים שבי הם חלק מהאני שלי במידה שווה, או שיש רק אני אחד ? ואם יש רק אחד, אז איזה, איפה, איך ולמה ? " בפרקים הבאים נצא למסע לחקר העצמי, אבל לא נלך בדרך המסורתית . לא נבקש את עזרתם של פסיכולוגים וגם לא נפנה אל הפילוסופים החשובים . לא נשווה ולא נבחר בין תפיסות דתיות מסורתיות, ולא נפנה לסקרי דעת קהל . נפנה אל מקור אחד ויחיד, שאוצר ידע ישיר ומדהים בנושא הזה . נפנה אל מומחה אחד בלבד, אשר בכל רגע של כל יום בחייו אסף את הנתונים הנחוצים לפתרון מלא של הסוגיה הזו . והמומחה הזה הוא אתם . אבל לפני שתתלהבו מדי, או לחלופין תחליטו שאינכם יכולים לעמוד במשימה, נבהיר שהשקפותיכם ודעותיכם בנושא אינן מעניינות . גם לא אילו ספרים קראתם, מה למדתם ובאילו סמינרים השתתפתם . אותנו מעניינת רק החוויה האישית האינטואיטיבית שלכם על מהות העצמי . איננו מחפשים את הידע שלכם, אלא את החוויה הישירה שלכם . כלומר,
|
אפיק
|