|
|
עמוד:10
דווקא בשל כך הוא מהווה איום על יושבי הארץ והפלשתים נאבקים בו כמתואר בבראשית כ"ו . אי לכך יצחק אוהב ובוחר בעשו, שמכוּנֶה 'איש שדה', כמי שיוביל את המשפחה ויוכל להמשיך 11 גם אם יעקב מצטייר כאיש מוסרי בתמימותו, את המאבק על הארץ אם יהיה צורך בכך . העובדה שהוא "יושב אהלים", המסמל את תקופת הנדודים שלדידו של יצחק הסתיימה, מונעת ממנו את הבכורה . 3 . מ"ישב אהלים" ל"איש שדה" ? לבסוף ידה של רבקה הייתה על העליונה ויעקב נבחר לבדו לקבל את ברכת אברהם . אלא שהוא נאלץ לצאת לחרן גם כדי להינצל מעשו וגם על מנת למצוא אישה שאינה מבנות כנען . ר"י בן נון ויונתן גרוסמן טענו, מכיוונים שונים, שלמרות זאת דמותו של יעקב עדיין חסרה ומסעו 12 לחרן הפך אותו למי שראוי באמת לברכת יצחק . ר"י בן נון כתב כך : יעקב סיגל לעצמו את מידות השדה ואת חיי השדה על כל קשיי ההתמודדות, מבלי שהשתנה אופיו הבסיסי כאיש תם . . . אולם יעקב עדיין לא נלחם כמו עשו, ואיך יזכה בברכות, שקיבל אותן מפני שלבש את בגדי עשו, בגדי הלוחםמ . . . מכל מקום רק כאשר יעקב נאבק לבדו במעבר יבוק זכה הוא לשם ישראל, ואז גם זכה באותה הברכה של יצחק באופן שלם . לדעת ר"י בן נון בגלותו של יעקב בחרן ובמאבקו עם המלאך הפך יעקב לאיש שדה, המסוגל להתמודד עם המורכבות של החיים וללוחם הנאבק עם אויבים ובכך לשלב בין 'קול יעקב' ל'ידי עשו' . גם יונתן גרוסמן טען לאחרונה שביציאתו לחרן הפך יעקב ל'איש שדה' . הוא ציין לעובדה ש'השדה' הוא מוטיב חוזר בחייו של יעקב מרגע שעזב את הארץ, כאשר יעקב איש הבית, למד בחרן את ברכת ה' שבשדות, וכברכתו של יצחק ( כ"ז, כז ) : "רְאֵה רֵיחַבְּנִי כְּרֵיחַשָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ 13 ה' " . וזו לשונו של גרוסמן שם : מסתבר שיעקב למד את ברכת ה' שבשדות, כי הדבר הראשון שעשה יעקב ששב לארץ כנען הוא לקנות 'שדה' . . . שיעקב עזב את הארץ, איש השדה היה עשיו . יעקב רק התחפש אליו כדי שהנוגע בו יחוש שהוא נוגע באיש שדה, וכדי שריח שדה יעלה "ולא יזכיר כסף וזהב כאשר נאמר באברהם ( לעיל י"ג, ב ) , בעבור כי גדולתו אשר נתגדל בה בארץ פלשתים במקנה ובעבודה היתה" . 11 השאלה האם ברכת יעקב נועדה לדחות את האח השני או שמא רק לתת לו את ההנהגה, נידונה בהרחבה בקרב הפרשנים והחוקרים . ראו : א' עסיס, מאבק על זהות , אלון שבות, תשע"ח, עמ' 49 . ראו גם גרוסמן ( לעיל, הערה 1 ) , עמ' 158 - 159 . 12 בן נון ( לעיל, הערה 1 ) , עמ' 159 - 162 . 13 גרוסמן ( לעיל, הערה 1 ) , עמ' 440 - 441 . מסעו של יעקב לחרן - שינוי או המשכיותמ [ 4 ] 10
|

|