|
|
עמוד:13
13 מבוא : מעבר לדקדוק הליברלי של השיח הביקורתי בן זמננו | ניסים מזרחי לעמדת המוצא גם במחקר האקדמי-ביקורתי, ומשם הוא נדד לאקדמיה הישראלית ( 2020 Jacobs and Mizrachi ) . לכן, כשאתייחס לדקדוק הליברלי, כוונתי תהיה בדרך כלל לעמדה הפרוגרסיבית השלטת בשדה המחקר, אף כי ההתמקדות שלי ברעיון האינדיווידואל האוטונומי רלוונטית גם לעמדה ליברלית צנועה יותר . אשר למונח "פוסט" המוצמד לתואר "ליברלי", חשוב להבהיר כבר עכשיו כי המהלך המוצע כאן אינו מבקש לבטל במחי יד ערכים או נורמות ליברליים, אלא מצביע על שחרור הביקורת מעמדת מוצא ליברלית למחקר ולפרשנות . למהלך זה יש זיקה למהלך ה"פוסט-ליברלי" המוצג בספרם של ג'ון מילבנק ואדריאן 1 מילבנק ופאבסט מבקשים לחלץ את המחשבהפאבסט ( 2016 Milbank and Pabst ) . הפוליטית והכלכלית מהאמונה ב"חירות שלילית", העומדת, לטענתם, ביסוד הדוקטרינה הפוליטית-הכלכלית של "הימין" ו"השמאל" גם יחד . הם טוענים כי הן הימין הן השמאל מציעים סדר חברתי מדומיין שבבסיסו ניצב האינדיווידואל האוטונומי המוּנע מאינטרסים כלכליים ומרצון חופשי, והמופשט מן המידה הטובה, ממוסר מקומי, מאמונה דתית ומכל סנטימנט "המוני" שאינו מתמיין לעקרונות המופשטים העומדים בבסיס סדר היום הליברלי . הימין מעלה על נס את התנועה הבלתי מוגבלת ( והדורסנית ) של השחקן הכלכלי בשוק החופשי, ואילו השמאל מקדם את האינדיווידואל האוטונומי, הבוחר את זהותו ומעצב את מסלול חייו מתוך תנועה חופשית במרחב הגלובלי, ומתוך חציית גבולות מגדריים, דתיים, לאומיים ואחרים . גם במסגרת השמאל הסוציאליסטי, החתירה לסולידריות על בסיס שוויון מבוססת למעשה על האמונה בשחרור היחיד מכבלי החברה והמסורת כתנאי למימוש אנושיותו וליצירתו העצמית כאינדיווידואל באמצעות העבודה ( שם ) . למול שני הקצוות הליברליים הללו — מימין ומשמאל — מילבנק ופאבסט מציבים את העמדה ה"פוסט-ליברלית", המושתתת על ההכרה במשוקעות של היחיד בתוך המסורת המקומית ( הדתית, הקהילתית או האחרת ) ובתוך יחסים חברתיים שמתוכם מוגדרים ערכים חיוביים משותפים ומטרות בעלות ערך, ומתוכם היחיד מקנה משמעות וערך לעבודתו וליצירתו . אלה עומדים בבסיס מה שהם מכנים 2 "הפוליטיקה של המידה הטובה" ( politics of virtue ) . שלא כמו המהלך של מילבנק ופאבסט, השותפים להקמת תנועת Blue Labour בבריטניה, עניינה של אסופה זו אינו גיבוש מרחב פוליטי "פוסט-ליברלי" . במקום 1 . ראו גם 2015 Geary and Pabst . 2 . לעומת העמדה הסדורה של מילבנק ופאבסט, המונח "פוסט-ליברליזם" מופיע בספרות המחקר ובפובליציסטיקה באופן ספורדי . הוא אינו מגיע מאסכולה אחת המזוהה באופן בלעדי עם המונח ואף אינו מתגבש לכדי מסורת אינטלקטואלית רציפה או סדורה . לפיכך, גבולותיו נותרים פרומים ומעורפלים . ראו למשל את מאמרו של העוזר הפרלמנטרי מ"ט שטיינר ( 2019 Steiner ) העוסק בביטוייו הפוליטיים של הפוסט-ליברליזם בימין, במרכז ובשמאל בבריטניה .
|

|