|
|
עמוד:10
� ע ב ר י ת ע ל � י נ ה 10 ת חייבה יצירת שפה שתוכל לשמש בכל תחומי החזרה לדיבור בעברי . דורות מתו� . כי לא הייתה בנמצא עברית מתאימה לשימוש בעול� עכשווי, החיי� הופרחו שורשי� עתיקי� ובו� טרי החל ,הרעב לעברית וכדי למלא פערי� דיבור שהגיעו ע� העבריי� החדשי� או נקלטו ֿ מילי� ומנגינות,להצטבר סביב� , ע�בְרְת� או נבלעו כפי שה�,מערבית ומאנגלית, ית מרוס , מיידיש , מהסביבה 2 . ומילי� חסרות הומצאו חדשות לבקרי� ונכנסו מיד לשימוש פעולת ההחייאה מעידה אומנ� . כל מהל� מודרניסטי כזה נוצר מתו� משבר א� , ( לאומית , דתית , שירית ) על ההכרה בחשיבותה של השפה ככלי להתחדשות . וני� ובשכחה המכסה עליה ומאיימת על עצ� קיומה זאת מתו� הכרה כואבת בע נתפש ,לגאול אותה מהשפל שאליו הגיעה, הרצו� להקי� לתחייה את השפה כלומר את , רואה את עצמו כמבשר בשורה , מחדֵש השפה, השליח . כשליחות . כ� לגבי שלמה אב� גבירול וכ� ג� לגבי אליעזר ב� יהודה . השפה כאלוהית בספרד קול הממנה 1041 עשרה מתגלה בשנתֿ ב� התשע לשלמה אב� גבירול ג� הוא . למחדֵש השפה העברית שמצבה עגו� ומדורדר,כמשיחת משיח, אותו 3 " : ב� יהודה : "קורא לעצמו �ְס�ד �ִקְ��ק �ְפַת קֹדֶש חֲמ�דָה עֲנַק חָר�ז �ְכָל אֶבֶ� צְמ�דָה . . . א % ְלֹמֹה �ֶ� יְה�דָה אֲ % ֶר נִקְרָלְנַעַר מִ�ְנֵי גָ ל�ת סְפָרָד קֹדֶ % וְכִמְעַט הָיְתָה נֶעְ�ֶרֶת וָאֵדְעָה ’ִי נִ % ְ מְ�ָה מֵהֶ & �ְפַת לִ�ְפַת יְה�דִית הָיְתָה מַ’ֶרֶת זָרָה לְ % �נָ & מִ * ְ % �� עִבְרִית וְלֹא . . . רֶת לְ % �� �ְנֵי קֵדָר אֲ % ֶר ק�דֶחֶצְיָ & מְדַ�ְרִי & �ָאֲד�מִית וַחֲצִי וָאֶ % ְמְעָה ק�ל יַעֲבֹר עַל קֶרֶת ,ָנָה לְבָבִי עַד קְרָ + נִי חֲל� & ע�זֶרֶת 1’ִי יַד אֱל� 0ַ א�תְק� & עֲ�ֵה : צ�עֵק �ְ / זְנַי �ֶאֱ % �� לֵיל . . . ’ִי לֹא זְקֵנִי & יִתְמְכ� כ�תֶרֶת ק�מָה וְ + ל 2ֹאמַר הֲלֹא נַעַר אֲנִי מתאר , כשמונה מאות וחמישי� שנה אחרי אב� גבירול , דה ג� אליעזר ב� יהו החלו� שיקבע , בזיכרונותיו את הרגע שבו שמע פתאו� קול והתגלה לו חלו� 4 : את המש� חייו ומפעלותיו 2 . 9� ,53 ,1990 ,2 אלפיי� , "מסה על תחיית הלשו� העברית", בנימי� הרשב 3 ,ירושלי� ,ר דב ירד� " בעריכת ובהוצאת ד ג" ל של רשבשירי החֹ , "ענק" ,שלמה אב� גבירול . 573' עמ , 1985 4 : ירושלי� ,ההדיר ראוב� סיוו� , מבחר כתבי� בענייני לשו� – החלו� ושברו , יהודהֿ אליעזר ב� . 'ב, ,1978 מוסד ביאליק
|

|