|
|
עמוד:12
נציג המוסר היהודי אינם קיימים בדרך הקריאה שקורא אברהם הוס את הפרקים י"אי"ב בספר שמואל ב 1 . נותר איפא המלך תרוצח והנואף . קרוב לגישה זו הוא שירו של אריה סיון "דילמה של משורר" ובו אינטרפטציה חדשה לסיפור חכמת שלמה לפי מלכים אי פרק גי . הגישה המקובלת,בה חכמת שלמה מוצאת דרך לבחון את הרגש האימהי האמיתי, הופכת כאן את שלמה למלרשד, הגוזר בהנף חרב את הרר הצורח . בשיר זה אין שלמה המלר הנבחר לבניית המקדש בניגוד לדוד שנפסל בשל חטאיו אלא מלןשד . נמשיך באריה מיון, כי יש קשר ביו השיר הנ"ל לביו שירו "אחרי מאה שנות התיישבות" וכאן אנו כבר מגיעים אל העלית הראשונה, אל ראשית ההתיישבות הציונית האם כאן עובר קו פרשתהמים ? את ההוויה הטרוםציונית וטרום התיישבותית, מציינות בשיר זה שני מטפורות : האחת "משוכות הצברים . . . כמו גמלים שהמדבר אחד להם" . זוהי מטפורה של דשנות, טריות ורעננות, שנעקרה על ידי מאה שנות התיישבות ציונית שהשמידו טריות ורעננות זו . המטפורה השניה השבלולים העקשנים, הנצמדים אל החרולים היבשים בקיץ, ומחכים בסבלנות ובוודאות למים המרווים של החורף . מי הם אותם שבלולים ? יש כאן דימוי בתור מטפורה . השבלולים הם כמו המוני כאפיות מוקטנות המחכות לרוויה שתבוא לאחר היובש הציוני, המצויין אף הוא בשתי תמונות . "שיכונים מעפעפים בשמש" ללא צל, שבא במקום משוכות הצברים שנעקרו ו"הגלגל והבולדוזר" הרומסים את הצומח, והם מקביליהם של השיכונים, זה הכל . זה פרי מאה שנות התיישבות . אלה הם נופיו של סיון ? במשך מאה שנים אלה, לא ניטעו יערות על מחשופים, לא סוקלו טרשים משכןעקרבים והפכו לשדות, לא יובשו ביצות ומטעים לא מלבלבים באביב . . . הנה ! אמרתי את זה ! אמרתי את המילים הדורכות על נחש, את המילים שכמעט בושה לאדם מתקדם לאמרו ! זוהי איפוא המפה . זהו קו פרשתהמים . מלבנון דרר תשכ"ז, תש"ח תרמ"א, עד המקרא . לא אטען שהשירים כמכלול הם מניפסט מחאה כולל המחייב את כל המשוררים בכל היקפו אך אין ספק שהכותרת וכלל השירים מחייבים את כלל המשתתפים לאחריות, כשם שיש שיתוף במחאה ובכאב . ואם בכאב מדובר הייתי רוצה לסיים בברנר, שכן אני כמהה לכאב אמיתי, של מי שבביתו ובחייו מדובר . אני רוצה לחוש את האהבה המיוסרת המלווה את הכאב,את היגון הרועץ ומטהר, המצמיח את הכוח והאמונה . וכר אומר ברנר ב"מכאן fa ומכאן" בקולו של האניהמספר : זה אשר הוצאתי מנסיונות ימי הויתי וזוהי צוואתי האישית : 12
|

|