יעקב צור, שר הקליטה: שלושה מפתחות לשער הנעול

עמוד:8

הזה,תישאר שאלת יהודי ברית­המועצות על סדר­היום הבין­לאומי . ועל כן, זהו התנאי הראשון . התנאי השני ­ שתתקיים תנועה של הזדהות ומאבק למען יהודי ברית­המועצות בארץ ובעולם . בראש ובראשונה ­ מפני שהלוחמים מאזינים לנו והם רוצים לחוש בעמידה המשותפת הזאת . כי בכוחנו ובכוחה של תנועת ההזדהות הישראלית והבין­ לאומית יש כדי לחזק את רוחם וכדי להבטיח שהנושא לא יירד מ 0דר­היום הביו­ לאומי . ברית­המועצות גם היא רגישה ליחס המערב אליה, ליחסם של ארגוני פועלים, של ארגונים סוציאליסטיים, של תנועות טיש לה אתן איזו שהיא נקודת­ מגע . והנושא השלישי, המתחבר אל השני, והוא המפתח השלישי ­ שיהיה תהליך הפשרה ביחסים בין המעצמות, ובראש וראשונה ­ בין ארצות­הברית לברית­המועצות . אבל, גם אז אין וודאות שהשאלה היהודית בברית­המועצות אכן תהיה חלק מהמו"מ בין המעצמות . ללא קיום תנועה בין­לאומית וללא לחץ יהודי ולחץ כל הגורמים הרגישים לזכויות האדם ולחרויות היסוד, אין בטחון שיהיה נוח גם לממשלת ארצות­הברית לראות בזה חלק מהמשא­ומתן . מה שרשאים אנו לומר הוא, שפתיחת השערים בשנות השבעים התרחשה כששלושת המפתחות האלה הסתובבו במנעול בו­זמנית : היתה תנועה לאומית, היתה תנועה בין­לאומית והתרחש מהלך הדטאנט . אז נפתחו השערים . וכיון שאין לנו מעבר לכך ­ הרי שאנו צריכים לחתור למצב שזה יתרחש ושלא נזנית את אחד המפתחות . כי רק בשלושתם יחד ­ השער נפתח . על­כן, חובה גדולה מוטלת עלינו ­ לחזק בחומר וברוח את התנועה הלאומית היהודית . על כן גם איננו יכולים למשוך ידינו מעידוד תנועה בין­לאומית . וכמו כן אנחנו צריכים והדברים נכונים גם לזמננו ­ לצפות לחידוש מהלך הדטאנט . ואגיד משהו אל עצמנו . סבור אני, שתחושת חוסר­האונים שלנו אל מול הענק הסובייטי נעשתה דבר שבשיגרה . למרות זאת, הן זהו אחד המבחנים העליונים, מבחן קיום, של מדינת ישראל : האם אנחנו מסוגלים לממש את היותנו מדינת העם היהודי ולהרגיש באחריות לקיומו הפיזי והרוחני של העם היהודי בכל מקום בעולם, כולל הקיבוץ היהודי בברית המועצות, המונה למעלה משני מליוני יהודים ? איך אנו מממשים את זה ­ ולא כעניין שולי ­ בתוך מדינת ישראל ? איר נהווה כוח מניע לתנועה בין­לאומית למען היתר עליה לארץ ליהודי ברית­ המועצות ? ונקודה אחרת : אנחנו, הישראלים הוותיקים, בני הארץ וותיקי הארץ הזאת, איננו נותנים דעתנו על ההבדל היסודי בין המאבק של שנות השישים למאבק היום . כיום חיים אתנו 160 אלף עולים שעלו מברית­המועצות . בשבילם אין מאבק זה פרק נוסף בהיסטוריה, או סיפור ציוני . הוא לא רק עניו לחינוך ולהזדהות עם מישהו . 8

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר