יעקב צור, שר הקליטה: שלושה מפתחות לשער הנעול

עמוד:7

והמאפיין השלישי : ביטויים של לימור וחידוש התרבות היהודית ­ לחג, למועד, להתכנסות, כולל גם חזרה לדת . אלה הם שלושה מאפיינים ברורים וחדים של אותה תופעה מופלאה של תחיית התנועה היהודית הלאומית, והפעם יש בה ערות לעליית גל חדש של לוחמים יהודים לעליה ולתרבות יהודית, אחרי הגל הראשון שהניב את העליה שהיתה בשנים שעברו . לא היה זה נתון מעצמו, שיעלה גל נוסף וצעיר שייטול על עצמו את האחריות והסיכון המתחייבים מקיום תנועה יהודית לאומית בברית­המועצות . ברובם הם אנשים צעירים מאד­מאד ­ מלבד אותם מבוגרים יותר, מסורבי עליה מזה שנים רבות­שלא זכו לעלות עם גל העליה של השנים האחרונות . אני סבור, שיהדות ברית­המועצות ­ ובתוכה התנועה היהודית הלאומית, המקיפה מאות לוחמים ואלפים של לומדי עברית ­ עומדת מול מאמץ מכוון מצד השלטון הסובייטי להרוס ולקעקע בכוח את התנועה הלאומית היהודית, מתור יריעה והערכה, שכל עוד זו קיימת, הנושא לא יירד מסדר היום . סגירת השערים מלווה מדיניות מכוונת לפגוע ולהרוס ­ על ידי הפחדה ואיומים, מאסרים ומעצרים ואלימות ­ את גרעין התנועה הזאת . ההנחה שלהם היא, שהרס הגרעין הזה ירתיע גם את המעגלים הרחוקים יותר מליטול חלק ולקיים מעורבות בכל מה שיש בו ביטוי לאחדות יהודית, לתרבות יהודית ולקיום יהודי . אין ספק, שהלחצים וההגבלות, שדחפו יהודים רבים ליציאה, לא חדלו להשפיע, והשלטון הסובייטי עומד פעם נוספת בפני השאלה, איר לנהוג . אינני יודע אם ההיסטוריה תחניף לנו עד כרי­כר שתחזור בשנים הקרובות על עצמה ועל שנות השבעים בברית­המועצות . אעפ"כ מותר לנו לנסות ולהעריך מה הביא לפתיחת השערים לעליה של שנות השבעים . יש בזה לא רק חשיבות מחקרית ­ מציאת האמת המדעית ההיסטורית ­ אלא גם חשיבות מעשית, כדי שהערכה נכונה של מציאות העבר תדריך אותנו בפעולה שאנחנו צריכים לנקוט . לשער הנעול הזה היו שלושה מפתחות, וכאשר שלושתם יחד סובבו בו­זמנית ­ נפתח השער . בראש ובראשונה ­ קיום תנועה יהודית לאומית בברית­המועצות . גם אם נעשה ככל שנעשה ­ אם לא תתקיים התנועה הזאת לא תעמוד שאלת היהודים על סדר­היום . אני יודע שאין אצלנו כיום מי שאוהבים פראזות פטריוטיות . מאהבת המליצות הגבוהות ברחנו אל הקוטב השני . ובכל זאת, אני מעז לומר, שאנחנו עומדים ב 3ני גבורה יהודית מהגדולות שידענו . כי, בסופו של דבר, אנשים מסכנים את חייהם וחיי בני­משפחותיהם כשהם אינם כובשים את ההר, ורק מקיימים את הקרב בגופם . כשחוליה יוצאת לקרב היא מגדירה את היעד, את מסלול ההליכה ואת אסטרטגיית­ התקיפה, את הנשק הנדרש, ולפעמים נדרשים גם מעשי גבורה . אך גבורה רבה יותר נרכשת במאבק מבודד, שכל כולו מתנהל מתור ידיעה שאין בקרב הבודד הזה כדי לכבוש את היעד, אלא שקיום הקרב הוא עצמו יעד, כי רק אם יתקיים המאבק

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר