|
|
עמוד:6
הקיבוץ כחברה מאד משימתית וכחברה יהודית מאד, מראשית דרכו, עומד בפני השאלה מה מקום הווידוי, התפילה והשיחה, במערכת החיים היוםיומית שלו . גם אנשים שהיו בתור המערכת היוםיומית ולא הסתכלו לאחור תור חשבוןנפש, אלא מתור התכוונות לעשות את חשבוןהנפש האקטואלי בקיבוץ ניסו מידי פעם למצוא לעצמם את הכלים והאמצעים לשיחה, שתהיה שיחה על העיקר . בתקופת העליההשניה קראו לשיחה הזאת "שיחות מן היסוד", להבדיל מ"שיחות רגילות" . "שיחות רגילות" הן שיחות על עניני יוםיום . "שיחות מן הימור" הן אלו הנוגעות בלב העניו לאו אנחנו הולכיט, מאיפה באנו, איפה אנחנו, מה קורה לנו ? אחד הדברים המענינים בשיחות האלה, הוא ב"האזנה לקול השני" . כלומר, אדם מחליט החלטה מסויימת, הוא מוותר על עשיית דברים אחרים, והוא מרשה לעצמו,בנקודה מסויימת,ללכת עם חבריו ובזה הוא בוחן את יכולתושלו לחיות ביחד עמם . הוא בוחן את האפשרות לשדר לחבריו, בבהירות, את הקולות האחרים שדיברו בתוכו שעה שהגיע להחלטה אם זר . ביטוי של געגוע הביתה, לביתההורים, ואם זה ביטוי של געגוע לתרבות אחרת; אם זו תחושה של מצוקה מן העובדה ש"אנחנו חיים בחבורה של צעירים ולא נלאה את עצמנו בדברים"; נראה, שהדוקומנט הראשון, אותו אני מחפש עדיין הוא שהיה בדגניה : "ספר החיים" קראו לו . חברים היו רושמים את אשר העסיק את לבם . הספר הזה לא נמצא, אר כבר ניתן למצוא ברוקומנטים קדומים מאד בתנועה הקיבוצית, נסיונות להתוודות אישית התוודות שהיא גם וידוי וגם תפילה, נסיון להביע את המתרחש בלב . קיימת תרבות של מכתבים מראשית ימי הקיבוץ, שמגמתה לאפשר לאדם להציג את ציפורהנפש שלו . וציפוריהנפש האלו יכלו לאכלס שובר גדול ורחב . באחד ממחזותיו של ברנר מופיע בעל שזנח את אשתו בשל צרכי המהפכה, והוא יוצא לנאום ברוסיה . האישה נשארה יושבת בלונדון, והיא מרמזת שאינו כותב לה מכתבים . גיבור המחזה, שהוא בעצם פורטרט של ברנר עצמו, אומר, במשפט אירוני : "סוציאלדמוקרט לא צריר להתגעגע" . אני חושב, שמראשית התנועה הקיבוצית יש מסורת, שסוציאלדמוקרטים כן מרשים לעצמם להתגעגע . זאת אומרת, הם מרשים לעצמם להביע לא רק את קולות התופים אלא גם את נעימתם הרכה של הכינורות . בשנת 1 1920 נוסדה תנועת "השומרהצעיר" בביתניהעילית . בביתניהעילית ישב יהודי בשם מאיר יערי והוא החליט להוציא לאור קובץ דברים . עורכי הקובץ היו צריכים להיות מאיר יערי והוגו ברגמן ) צירוף בין שני אנשים האחד מבחוץ והשני מבחנים ( . תפקידו של הקובץ הזה היה להראות לעולם מה קורה בביתניהעילית, אר נראה שמאיר יערי גילה מהר מאד שזה מעשה מסובר וגנז את הרעיון . מביתניהעילית לא יצא שום קובץ . לעומת זאת, חודשים אחדים מאוחר יותר, כשהתארגנה אותה הקבוצה לעבודה בכביש חיפהגידה ) רמתישי ( והחליטה שהיא עומדת לעלות להתישבות סוכם להוציא לאור קובץ . שוב, הרעיון היה של מאיר יערי, אר כשבא מרצה מן החוץ להרצות הרצאה על יוסף חיים ברנר, הרצאה
|

|