צביקה דרור, לוחמי-הגיטאות: דברים של בעל נסיון

עמוד:11

ו * מילית יפיס ­ עליני להביא בחשבון בעת הקריאה גם את המטרה שלשמה נגבית חעדית, משום שאיו גביית עדית ייעודית כשיח חופשי . עצם היריעה, שהדברים 'יי איש זה אי אחר, יש בהם כיי לפתוח את הלב, אי ,1פיעי בספר אשר יכתב על שמא לסוגרו, אי להטות יביים כיי ­להצטלם" בזווית זו או אחרת ­ לריב יפח יותר . ,ש טתי דרכים, לפחית, להתגבר על ההטייה האפשרית ) ואינני מינה ביניהן את ריכי של השוטר­החיקי ( ­ האחת ­ המקצועית, המיומנות של המראיין . והאחרת ­ < צירת מצב שבי ייבר חיובי במקסימום כנות ) על סוגיית הזכיין אני פיסח בגלל קיצי המצע ( . נקריא" הספר "קיבוץ­מקום", אני, לפחית, עברתי תנייית ­ גם מזח וגם מזה הרגשתי, הן לגבי הצגת "יביים מצי המספרים והן מצי המראיינת­מחברת . בסר הכל לבד מפה ושם מה שמכונה "סטייה מן התקן", אם אמנם מיתר להתבטא כך אנחנו מאמינים לאנשים . כאן עלי לשאול איתם, את החברים עצמם, מיוע זה בע ^ לום­שם ? כר נוהגים "חוגיסטים" ? אפילי אני, שאינני מכיר בבית­השיטה חרבה חברים, הצלחתי לזהות כמה וכמה . האם סברתם שלא יהיה בענייו זה טיטי ? אלא אם . . . ואינני מס"ם את המשפט כי אינני יייע בעצם כיצד לסיים אותו . ודבר נוסף . המחברת מגלה שהלכה לבית­השיטח בשל הייתי קיבוץ מצליח, בעל הרבי . מעלית טובות . יבכו, בבית­השיטה נמצא גם ארכיון החגים הבין­קיביצי . העוסקים בי אינם מסתגרים . הם מוציאים את הדברים, מפיצים איתם, שיקיים שנלמי האחי מהשני, שנעצב חג ימיעי ­ בצלמנו, על פי מידיתיני, הערכים שלנו וחניימית המקיבלית עלינו . אחת מהן, אם אינני טועה, היא העבידה העצמית . . . סטנלי מירון באחרית­היבר לספר כותב, כי "יש תירוש מעניין וחשוב, תרומה חישנית למחקר החברתי בארץ בכלל יבנישא הקיבוץ בפרט . " ) ובהמשו הוא כותב­ "הספר בנוי על ראיינות המאפשרים לבני החברה הנחקרת להביע את יבריהם ולתאר את עולמם הפנימי כפי שהם חיים אותי, במקום תיאיר חיצוני של חוקר העומר מן הצי ומנסה לפענח נתונים מרמזים על המתרחש בתיו החברה . C" אבל אל היבריס האלה צריו להוסיף כ' המחברת באה אל הקיבוץ, כיבריה, לאסוף היומי לספר באנגלית ) ואווי­בר בעברית ( . אין כלל ספק כי ריר היא'יו, הקלטת "יביים על טייפ . כאשר ברקע מצויה כיונה, עלילה לשבש, לפחית פה ושם, את כוונות המרואיין עצמי, אשר מבלי משים ובירר סוגסטיבית כלשהי עונה­לא­ עונה . אני למשל, יכול לסבור כי גירוי הזכיין לזמן יביים אל לשון מרוברת הוא שונה כאשר אתה מעיי אל תור סטנוגרמה אי לתור ט"פ אי למצלמת יייאי . ,, גם ירר של יי'­יים משותף ביו המראיין והמריא" ! . היום אני מכירים בקושי טל כל צייה ואיו ספק כי ריר ההקלטה האישית, כאשר איו מרואיין אחי יייע מה אומר האחר, יש לה יתרונות או גם חסרונות . כמו למשל, בדרכי הפיענוח ­ הרי 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר