יאיר לוי, המנהל המדעי של המרכז הבינלאומי לחקר כפרים שיתופיים (סירקו"ם)

עמוד:8

מה שמאפיין אחדות מהתנועות החדשניות האלה הוא הפלורליזם הארגוני . לא מדובר בקואופרציה בלבד, אלא בצורות שונות של ניהול עצמי, נעור שהארגון יכול להיות רשוט גם כחברה בע"מ או נצורה תאגידית אחרת . נקודה נוספת הראויה לתשומת­לב היא החדשנות בתיפקוד . כאן ראוי להזכיר את דפוסי השיתוף החדשים בצרכנות, שהיא האנטי­תיזה למודל הקואופרטיבי הצרכני של רוצ­דייל, שהרי כאן החנר נקרא להשקיע מזמנו בעבורה בארגון; כך מנסים למצוא תשובה לבעית ההשתתפות והמעורבות בנעשה כקהילה . מעל לכל זאת, יש עניו במקוריות של ראיית האינטראקציה בין הארגונים והקהילה . כל הפעילויות הללו ממוקדות למעשה בקהילה; הנוצרות בדרך כלל בקהילה כדי לשרת את הקהילה, כדי לעשותה לפחות תלויה בגורמי חוץ וכדי לשוות טעם חדש לחיים בתוכה . תחומי העשיה מדהימים כעושרם . נענורה שיצאה לאור נ­ 1980 ) בכתב­העת שאני עורכו ( מוזכרים 31 תחומי פעילות בניהול עצמי באירלנד, 25 בסקוטלנד ו­ 25 בו ולס; הענפים המשותפים לשלושת האזורים הם האספקה למשק החקלאי, השכרת מכונות, שרותי מעבורת וסירות, פםטיוואלים, מעונות­יום, עיתונים קהילתיים ותחבורה ציבורית­קהילתית, שבה החבר הוא הנוסע ולא הנהג ) להבדיל מהדגם של נ ו ( . המודל המקובל עלי הוא זה הנהוג לעתים קרובות באזורים שוליים באיים הבריטיים : קהילה המרגישה מוכית, נכזבת, מנוכרת ומוזנחת, לוקחת את עצמה בידיים ומוציאה מתוכה מעיו ועדת היגוי שתפקידה לדון עם התושבים על פתרונות אפשריים . הנםיון מצביע על כר שאפשר לחולל שינוי ממצב פתיחה, שהוא נמוך בהרבה מזה של האיים הבריטיים ­ והכוונה לארצות העולם השלישי . מובן,שהדבר מותנה בראיית הצרכים של הקהילה ­ והקהילה היא המחליטה מה חסר לה והיכן ניתן להתחיל . איו ההתחלה חייבת להיות בייצור . אפשר להתחיל במעון ילדים או בעיתון קהילתי או בכל צורה אחרת שהקהילה מוצאת לנכון . אם כן, הבעיה היא היכן למצוא את נקודת הזינוק לתהליר של השינוי . מעניו ­ ולדעתי, זה ראוי אפילו לקנאה ­ שהארגונים האלה קוראים לא פעם תגר על הקואופרציה הממוסדת, הרשמית, הקונוונציונלית והוותיקה באותן הארצות . כלומר, יש כאן מחאה לא רק נגד ההסדר הקפיטליסטי, אלא לפעמים גם נגר ההסדר הקואופרטיבי הקיים . ועכשיו ­ לישראל . בדיאגנוזה,לפי הגישה של וינק, נמצא רמה גבוהה למדי של אי­שפיות ושל טירוף מערכות . אם להמשיך את הדברים שאשר אמר על חוסר החידוש אצלנו בשנים האחרונות, אזי הצורה הארגונית הרשמית היחידה, שנוספה לרשימת האינוונטר הקואופרטיבי של רשם האגודות, היא היישוב הקהילתי . אנו יודעים היטב את מי הוא בא לשרת בעיקר . והרי כל הנושא של הגרה המערבית הוא לרעתי ביטוי של אי­שפיות דעת . ביו זה לבין קואופרציה ופיתוח קהילתי אין ולא כלום .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר