יאיר לוי, המנהל המדעי של המרכז הבינלאומי לחקר כפרים שיתופיים (סירקו"ם)

עמוד:7

הבה ננסה לרדת לעומקו של הניהול העצמי . אני נדרש כאן לעבודות של הוגי דעות וחוקרים מהסוג של אניםור רחמן שהתפרסם בזכות מחקריו על הבומיסנה בהודו, ופאולו פריירה וכן וונק . כן עומדת לרשותנו משנתו של מרדכי בלנש ז"ל, שהשתתף בכנס על שיתוף וקהילה שאירגנתי בשעתו באוניברסיטת חיפה, ושל אחרים . ברצוני להתמקד על המשותף ביו רחמן, וונק ופריירה . שלושתם מתבססים על המעבר בשלבים ממצב של העדר מודעות למצב של מודעות חזקה וביקורתית יותר ולבסוף למצב של מודעות­ביקורתית­מאורגנת, שאותו אפשר להגדיר כמאפיין את הניהול העצמי . הרשו לי לצטט במקור מה אומר בנושא הזה וונק : "נ . ית 7 לכנרת כאורח חיים נכרך לבריא ) דחי­ינר לא פתולוגי' ( של פרטיס, חברות או אף המי 7 האגושי כולי לאורך תקופות קערות החלים ב 7­זמנ . ית או זה אחי זה . " כאן מנסה וונק להורות לנו שניהול עצמי זה מצב של שפיות דעת . חברה שאינה מבוססת על ניהול עצמי היא חברה שאינה שפויה בדעתה והמצביעה על חולי . כפי שכולנו יודעים, וונק מוסיף לזה שני אלמנטים משלימים כדי להגיע לניהול העצמי השלם והם הדה­צנטרליזציה והדו­שיח . כיוון שדו­שיח בין בני­אדם אינו יכול להתקיים בצורה יעילה אלא במסגרות קטנות, באה המסקנה של הדה­צנטרליזציה וזו מביאה אותנו לרמה הקהילתית . מבחינה אופרטיבית, כשהוא אומר שחברה זו או אחרת נמצאת במצב של אי­שפיות, הוא שואל שאלה שכל אדם במצב כזה שואל : מה עושים, איר יוצאים ומזה, איר מרפאים את המחלה ? הוא מציע לנו שתי הצעות . אחת היא לרדת ממגדל השן, דהיינו לצאת מהניכור, והשניה היא לקפוץ בהקדם האפשרי מספינת השוטים שבה נמצאים הרבה אנשים . במלים אחרות נאמר שהכוונה להיחלץ ממצב שנקרא לו "טירוף המערכות" לפני שיהיה מאוחר מדי . בכר רואה וונק תנאים מוקדמים למה שהוא מכנה הסדר גלובלי חדש וחיים מלאים ושלמים, חיים שראוי וכדאי לחיות אותם . מכאן ­ לסיור קצר בארצות העולם . הבעיות העיקריות, שוונק מאבחן, הן האבטלה, האינפלציה, משבר האנרגיה וזיהום אקולוגי . לגבי המצב השורר בארץ, יכולנו להוסיף לכר את המתח הערתי, את סכנת הפאשיזם, את הכיבוש, את אובדן ערך העבודה והתלות הגוברת בגורמי חוץ הניכרת ברמת הפרט, הקהילה והחברה כולה . המצב המתואר על­ידי וונק אופייני לחברות המערב, אך הוא מופיע בשינוי צורות גם בארצות העולם השלישי . התגובה לתופעה זו היא מה שידוע בספרות כאלטרנטיבות הארגוניות . לפנינו נסיון לתת תשובה לעיוותים של הקפיטליזם, לעיור המופרז, לריכוזיות היתר, להיעדר שיתוף והזדהות וכיוצא באלה . הביטוי הבולט טל המחאה הוא "הגל החדש" של ארגונים, שפעם מצאו אותם רק בארה"ב וקנדה והיום הם מופיעים כבר בארצות רבות אחרות, כגון בלגיה, איטליה, האיים הבריטיים ועוד .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר