|
|
עמוד:8
8 מבוא מקום למכלול המבעים האנושיים האפשריים . מטפלים שאינם חופשיים בהתייחסותם להיבטים גופניים של מטופליהם ושל עצמם מנציחים פיצול בין הנפשי לגופני בחדר הטיפול ומצמצמים את הפוטנציאל הטיפולי . בספר מוסברים מושגי המפתח המייצגים את שלושת זרמיה העיקריים של הפסיכואנליזה בהתייחסות לגוף . הם מוצגים, כאמור, כשלוש שפות גוף : 'שפת הגוף היצרי', 'שפת הגוף הדיאדי' ו'שפת הגוף הבין-סובייקטיבי' . בשפות גוף אלה משולב ומודגם מאגר מושגיהם הרלבנטיים של ההוגים הבולטים של הפסיכואנליזה, המופנמים כיום בעשייה הטיפולית ובתרבות — החל ממושגים של פרויד ואחדים מבני דורו, דרך אלה מהבאים אחריו המקובלים כיום . מאגר זה מאפשר לקורא להתייחס לתופעות גופניות בקליניקה הפסיכולוגית ובכלל מזוויות אחדות, שכל אחת מהן מעשירה את החוויה וההבנה . לבסוף, הספר מציג פסיכואנליזה מעודכנת, הרואה את מושגי העבר כהשראה, אך יודעת להתאים עצמה למציאות הקיימת ; הוא מציג את מושגי היסוד הפסיכואנליטיים-טיפוליים באופן ביקורתי ומעודכן, כדי להשתחרר מנאמנות היסטורית כאשר אורח החיים והמחשבה השתנו . כך ניתן לסייע לאנשים כיום לאתר את מצוקותיהם המבוטאות באמצעות הגוף, ולמטפלים — לחשוב באופן הרלבנטי למציאות החיים . מרים צלצלה אליי ושאלה : "תוכלי לעזור לי ? " כשדמעות חונקות את גרונה סיפרה מרים על כאב גופני המעיב על חייה ואינו מרפה, וחזרה וציינה שהכאב מתעורר כל אימת שהיא מארחת את משפחתה בביתה . היא פרטה עבורי בבהירות את מקומו המדויק של הכאב בגופה והסבירה שכבר זמן ממושך היא עושה את כל הבדיקות הרפואיות הדרושות ולא נמצא לה מזור . מרים, כמו רבים מאתנו, סובלת ממצוקה גופנית שמאותתת על מצוקה נפשית . בהיותה אישה רציונלית העוסקת במקצוע מדעי, היא מצאה את עצמה לכודה : מנסה לטפל בגוף, ונואשת מחוסר ההצלחה . במקביל החלה להבין שמה שטורד אותה ופוגע בה קשור לרגשותיה לגבי יחסיה עם משפחתה, ודורש התייחסות מעבר למה שרציונלי ופרקטי — התייחסות הזרה לה . היא פנתה לעזרה נפשית ( אליי ) רק כאשר הגיעו מים עד נפש והמצוקה הגופנית לא נענתה בשום דרך רפואית . יש משהו כמעט מעליב כאשר גופנו "מסגיר" אותנו ומכריח אותנו "לחפור", להתעמת עם לבטים וחרדות שמצויים מתחת לפני השטח ומתפרצים החוצה
|


|