להפוך את שיטפון המידע למל"מ מציל חיים

עמוד:39

תשרי תשפ"ו, ספטמבר 2025 גיליון 101 39 המתנהלות בסגנון קצת פרטיזני", היא משחזרת . שיחה קצרה עם קמ"ן החטיבה מבהירה לה מה בדיוק מצפים ממנה לעשות שם : "האתגר הגדול ביותר עמו התמודד קמ"ן זה היכולת לתרגם את כל מלאי המודיעין שנצבר, למשהו נגיש לדרג המתכנן, ובמקביל - ללוחמים בשטח . הקמ"ן ביקש לממש ניסוי שנערך עוד לפני המלחמה, שכונה "אד"ן – "אמ"ן לדרג הנפרס" : צוות הקרב החטיבתי אמור להיזון ממקורות מודיעיניים מגוונים שיסייעו לו כצרכן של מערכת האיסוף המרכזית של אמ"ן, לייצר במידה רבה בכוחות עצמו את הדרוש לו . משמעות המילים הגבוהות האלו הייתה שתפקידי לבנות את הכול מאפס . הפכתי להיות רל"שית, פקל"שית, רס"פית וקצינת אג"ם והערכה במערך המודיעין בחטיבה . רצינו להבטיח שחטיבה ,401 תהפוך גם ל'צרכנית מודיעין', וגם ל'סוכנות מודיעין' המסוגלת להפיק בכוחות עצמה מידע . במבט ראשון, זה כאילו נלקח מספרי פנטזיה" . הצורך הדחוף יהיה זה שיחייב את ריכוז המאמץ בשלושת השבועות עד תחילתו של התמרון, ויהפוך דמיון למציאות . ההבדל המרכזי שבין איסוף מודיעין בחדר ממוזג מול צגי מחשב ובין יחידה לוחמת מחייב הבנה של צרכי היחידה הלוחמת . נגה מאמצת את המסקנה הזו מיד עם כניסתה לתפקיד . היא יוצאת לשטח, אל שטחי הכינוס של הצק"ח, למטווחים ולכיתות הלימוד במטרה כפולה - ללמוד וללמד : "מעולם לא הייתי קודם לכן בתוך טנק, ובכדי להבין מה בדיוק המידע אותו צריך איש צוות לקבל, הייתי חייבת להיות שם, לראות, להרגיש ולחוות את זה . למדתי להכיר את מיקומו של כל איש צוות בתוך הטנק, את הדרך לתפעל את המקלע המקביל, ואת נהלי הפתיחה והנעילה של המסדרון האחורי בטנק . למדתי על סוגי התחמושת השונים, כמו ה"רקפת" - פגז שבמקורו נועד לפגוע באנשי חי"ר, אבל מסוגל לנטרל בקלות דירת מגורים בבית שאת קירותיו היא חודרת . למדתי מקרוב מה בדיוק נקודות החוזקה והחולשה של דחפור D9 מוביל הכוח, מה הן מידותיו ואיך בדיוק הוא אמור לעבור גשרון צר או סמטה . למדתי באופן מעשי להכיר חוויות שלא הכרתי משום כיתת לימוד, כמו "גשם סגול" - אזעקה חטופה לפני הפגזה פתאומית של פצמ"רים, עם התראה של שניות בודדות, המחייבת תפיסת מחסה מיידי בתוך הטנק או מתחתיו" . במקביל ללימוד העצמי, נגה מעבירה ללוחמים ולמפקדים כל פיסת מידע הנראה לה רלוונטי . היא מאתרת מומחים ומש"קים והופכת אותם למעיינות שופעים של ידע על הקלפים הסודיים שמסתיר חמאס . משך עשרים ימים רצופים היא מעבידה בפרך את מומחי המודיעין אותם הצליחה לגייס, בשאיפה לנסות ולהגיע עד אחרון אנשי הצוותים ולשנן באזניהם את כל ההפתעות שמכין להם האויב : מטעני גחון במעברים הכרחיים, RPGילוטמ מייצור מקורי ומטענים תרמו - באריים מייצור עצמי או מייבוא שמקורו באיראן . * * * עם תחילת התמרון, נגה מרגישה שרק נוכחות שלה יחד עם הכוחות המתמרנים, תחדד עבורה מהם צורכי המודיעין ההכרחיים ביותר . כך, ב - 12 בנובמבר, לבושה בווסט עם קסדה ונשק אישי ומתמקמת במסדרון האחורי המיטלטל של טנק המח"ט, מרכבה סימן ,4 היא מגיעה ל"אוניברסיטת אל - קודס" . לאחר מספר שעות טנק המח"ט עוצר ליד מה שהיה פעם מלון הבלו - ביץ', והצוות פורק ממנו . "נגה מה את חושבת ? " שואל מפקד החטיבה . שתיקה קצרה, ואז משתחרר הכול : היא מנתחת את מה שראו עיניה, מציעה טכניקות ושיטות פעולה שלא תמיד מוכרות בשטח למג"דים, מסבירה כיצד ניתן ליישם  "יצאתי לתל אביב ואחרי 24 שעות הבנתי שאין לי יותר מדי מה לתרום שם . ביקשתי לעבור לצק"ח ( צוות קרב חטיבתי ) 104" "יכולתי לתת לכל לוחם את מה שהוא צריך, לרבות שינוי בגוון הקרקע החולית כעדות שמשהו חפור מתחתיו" צילום : דובר צה"ל צק"ח 404 בעזה . נגה פ' : "לתת ללוחמי הגדוד פירוט עד לרמת דיוק של סנטימטרים בודדים" . צילום : דובר צה"ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר