|
|
עמוד:47
תשרי תשפ"ו, ספטמבר 2025 גיליון 101 47 לארגון מחדש של קהילת המודיעין למול אתגרי השנים הבאות : • הקמת מרכז להתרעה ( מרת"ע ) המשלב נציגויות בכירות של חט"מ ( חטיבת המחקר באמ"ן ) , "חצב" ( שחובה להקימה מחדש ) , ממ"ד של משרד החוץ, יחידה ,8200 וגופי המחקר של המוסד ושב"כ . על המרכז להיות כפוף לראש חט"מ, על מנת להתמודד עם נושא ההתרעה כמשימה בפני עצמה, אשר עיקר עיסוקה הוא בתחומי המודיעין האסטרטגי והאופרטיבי . גוף זה יתמקד ויימדד במעקב אחרי השינויים במצב ההתרעה מול כל האיומים האפשריים ברמה האסטרטגית ( איראן, ארגוני טרור מרכזיים, שינוי דרמטי של הסכמי השלום, איום מצד מדינות מהמעגל השלישי, וכד' ) . ה - מרת"ע יהיה צרכן של כל סוכנויות האיסוף, שיידרשו לפתח מקורות מתאימים לצורך זה, בהנחייתו . • חידוש קיומם של "מדורי התרעה" בפיקודים ובמודיעין הזרועות לטובת איתור חריגות מהשגרה שיש בהן כדי להצביע על כוונות לפעילות עוינת ברמה הטקטית והאופרטיבית בתחומי אחריותם . • אוסינט – הקמה מחדש של "חצב" והכפפת האמש"ט ( איסוף מסמכי שלל וציוד טכני ) תחתיו . תרומת האוסינט אינה נתונה היום בוויכוח : היקף המידע בתחום הינו רב ביותר וכולל הן את ערוצי התקשורת האלקטרונית המרכזיים, העיתונות הכתובה, וכמובן הרשתות החברתיות בהן משתמשים היום באופן מאוד תדיר גם מנהיגי העולם ( הדוגמה הקיצונית לכך היא נשיא ארה"ב הנוכחי, טראמפ ) . כל אלה מתנהלים במגוון שפות, מה שמחייב התמקצעות, הן בהכרת התרבויות השונות, הן במדדי האמינות של המקורות השונים, ועוד . כאמור, מערך זה צריך לכלול גם את האמש"ט בהיותו "מפעל תקופתי" בעיתות מלחמה . אז, כשהחומר נמצא כבר בידינו הוא הרבה פחות מסווג, והטיפול בו מחייב את ידיעת השפה הרלוונטית, כשמרכז הידע וכוח האדם המקצועי מצוי ממילא במסגרת מרכז האוסינט ( בשאיפה, יש לבסס את כוח האדם של המרכז על אזרחים עם משך שירות ארוך, ולצידם מסייעים חיילים וחיילות ) . • יומינט – ביטול יחידה 504 והעברת האחריות לגיוס ופעילות בחו"ל למוסד ; ולכל שטחי איו"ש, רצועת עזה ותחום הפנים - לשב"כ . יצוין כי מאז יחידה 504 הפסיקה פעילות מול עזה ועד ,2023 עלתה במלוא חריפותה היעדרה של דיסציפלינה זו בתחום איסוף המודיעין הבסיסי ויצירת מאגר של "מתריענים" במעגל המדינות הסובבות אותנו, ובמעגלים שמעבר . לכן יש להעביר את האחריות בנושאים אלה לגופים שכבר פועלים בזירות אלו - המוסד והשב"כ, אך צריך לבנות אותם כך שיתנו מענה גם להתרעה האסטרטגית . • סיגינט – על 8200 להפוך ליחידת איסוף סיגינט, כולל איסוף בסייבר, לכל המערכים מהדרג האסטרטגי - מדיני ועד לדרג הלוחם בשגרה ובחירום ( על בסיס מערך מילואים ) . על מנת למקד את עולם האיסוף הסיגינטי לצורכי העתיד, יש לייצר חלוקה בין האיסוף למודיעין אסטרטגי - התרעתי, ובין ההפעלה המבצעית בתווך הסייבר או הל"א הקונבנציונלי . • הקמת יחידה ללוחמה בסייבר ולמבצעים מיוחדים - מסגרת זו תאמץ לתוכה את מרכיב הסייבר האקטיבי שהיה עד כה ביחידה 8200 . בכך תהפוך יחידה זו למסגרת לוחמת במרחבי התקשורת והסייבר במקום זו שהייתה ב - 8200 . • ויזינט - הכפפת כל מסגרות התצפית ( "התצפיתניות" ) שעל גבולות ישראל, ת"פ יחידה ,9900 תוך הוצאתן מכפיפות למז"י ( מפקדת זרוע היבשה ) . • לימוד והדרכה - הקמת מרכז מחקר והדרכה להכרת תרבויות המזרח התיכון ( איסלאם, על כל מרכיביו, שפת הערבית על להגיה, פרסית, רוסית, סינית, וכד' ) . המרכז יהווה גם מקור לגיוס ושיבוץ אנשי מילואים הבקיאים בנושאים אלה, ללא מגבלת גיל ביחידות הרלוונטיות . ודבר נוסף : אחד מלקחי ועדת אגרנט היה לבנות מערכות שיאפשרו פלורליזם בהערכות המודיעין, כמו חט"מ באמ"ן, מול גורמי המחקר בזרועות או בפיקודים ; או בקהילה, בין חט"מ למוסד ו / או לשב"כ . מסתבר כי כוונה זו כמעט ולא הגיעה לידי מימוש והמקרים שבהם היו הערכות שונות היו מועטים ביותר . הסיבה המרכזית לכך הייתה שכל גוף התמקד במתן מענה לצרכים המבצעיים של הגורמים אותם הוא משרת, ומרחב הראייה והעיסוק שלו היו בהכרח מוגבלים בהשוואה לגופים האחרים . יתרה מכך, במקרים אחרים, דווקא רמת תיאום גבוהה בין גופי מודיעין שהיו אמורים להיות "מתחרים", הקהתה את השונות בהערכת המודיעין, ורידדה אותה למכנה משותף שרק התרחק מחידוד, הבנת וציור תמונת המודיעין האמיתית . המסקנה היחידה כמעט הניתנת למימוש בנושא זה, היא שכל גוף מחקרי או איסופי יצביע בנפרד מול המרת"ע על "סימנים מעידים" המצטברים בתחומי טיפולו . רק כך ניתן יהיה למנוע את מה שהתרחש ערב השבעה באוקטובר, כשב - 8200 היו סימנים מעידים, בשב"כ היו סימנים מעידים, התצפיתניות צברו סימנים מעידים, אבל בשום מקום, בשום נקודת זמן, לא נוצרה תמונת התרעה אחת . . . לסיכום : לעיתים הפקת לקחים ושינויים ארגוניים טובים לשיפור ההערכות למה שהתרחש בעבר, אך אין הם צופים פני עתיד . לעניות דעתי, המוצע כאן כן יאפשר שיפור מתן מענה לתחומי האחריות והיעוד של כל מרכיבי קהילת המודיעין לרבות נושא ההתרעה, שהוזנח באופן מחפיר ערב השבעה באוקטובר, ויצמצם מאוד את סכנת כישלון מהדהד נוסף כזה . בתהליך הזה נשכחה תפיסת הביטחון שגרסה הרתעה - התרעה – הכרעה . יסוד ההתרעה נשכח, כשהדגש עבר להרתעה, וממנה, אם זו כושלת, ב"קפיצה" ישירות להכרעה יש לבטל את יחידה 504 ולהעביר את האחריות לגיוס ופעילות בחו"ל למוסד ; ולכל שטחי איו"ש, רצועת עזה ותחום הפנים - לשב"כ סמל יחידה 504 יש להקים מחדש את "חצב" וטוב שנעשו כבר צעדים בכיוון זה .
|

|