מבצעי מודיעין של נשים בתנ"ך

עמוד:66

תשרי תשפ"ו, ספטמבר 5202גיליון 101 66 רות המואבייה – החדרת סוכנת ליעד על פי הסיפור במגילת רות יוצא איש שבט יהודה, אלימלך, יחד עם אשתו נעמי ושני בניו – מחלון וכליון לארץ מואב בגלל מצוקה כלכלית . שני הבנים נישאים שם לנשים מואביות – רות וערפה . אלימלך ושני בניו מתים עוד בטרם ילדו ילדים ונעמי מחליטה לשוב לאזור ישובה המקורי בית לחם . היא מציעה לכלותיה להישאר במואב מפני שאין לה מה להציע להן ואולם רות מגלה נאמנות מושלמת ומצטרפת לנעמי באמרה את הפסוק הידוע שהופך אותה לגיורת המושלמת : " אַל - תִּפְגְּעִי - בִי, לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ : כִּי אֶל - אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין - - עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי . בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת, וְשָׁם אֶקָּבֵר ; יַעֲשֶׂה יְהוָה לִי, וְכֹה יוֹסִיף - - כִּי הַמָּוֶת, יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ" . במונחים מודיעיניים נוצרה זיקה אישית עמוקה בין רות ובין נעמי דבר שהוא מרכיב משמעותי ביותר בהפעלת סוכנים . השתיים מגיעות חסרות כל לאזור בית לחם וזוכות לקבלת פנים של רכילאיות המתפלאות על התרוששותה של נעמי ואומרות : "הֲזֹאת נָעֳמִי ? " . יצר ההישרדות פועל מהר מאוד אצל שתיהן והן מבינות שכדי להמשיך את שושלת הדורות של משפחתן עליהן לעשות מעשה . הן מאתרות את קרוב משפחתן בועז בן שבט יהודה שהוא " אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל - - מִמִּשְׁפַּחַת אֱלִימֶלֶך" ובונות תכנית מבצעית לתפארת שתבוצע בשלבים כדי לגרום לנישואיו עם רות, דבר שיגאל את רכוש המשפחה וייצור המשכיות משפחתית . שלב א' - מפגש אקראי השלב הראשון בתכנית היא לגרום למפגש אקראי, לכאורה, בין רות ובין בועז . הימים ימי קציר ומצוות הלקט מאפשרת לאנשים עניים לאסוף את שאריות החיטה הנקצרת . רות מציעה לנצל זאת לצורך יצירת המפגש הראשוני : "וַתֹּאמֶר רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה אֶל - נָעֳמִי, אֵלְכָה - נָּא הַשָּׂדֶה וַאֲלַקֳּטָה בַשִּׁבֳּלִים - - אַחַר, אֲשֶׁר אֶמְצָא - חֵן בְּעֵינָיו " . בעולם המודיעיני השיטה של יצירת קשר ראשוני, אקראי לכאורה, עם אובייקט המיועד לגיוס מוכרת היא אבל צריכה להיות מתוכננת היטב עם סיפורי כיסוי טובים ויכולת משחק של יוצר המגע . במקרה שלנו התכנית נבנית כך שרות מגיעה לכאורה במקרה לחלקה של בועז ככתוב : "וַתֵּלֶךְ וַתָּבוֹא וַתְּלַקֵּט בַּשָּׂדֶה, אַחֲרֵי הַקֹּצְרִים ; וַיִּקֶר מִקְרֶהָ - - חֶלְקַת הַשָּׂדֶה לְבֹעַז, אֲשֶׁר מִמִּשְׁפַּחַת אֱלִימֶלֶךְ" . בועז מגיע לשדה והוא שם לב לרות ושואל את נעריו מי הנערה הזאת . הכתוב אינו מפרט למה בועז שאל דווקא עליה והלא בשדה היו אנשים ואולי נשים נוספים שליקטו . אבל, מתוך תשובת נערו של בועז ניתן להבין מספר דברים : "וַיַּעַן, הַנַּעַר הַנִּצָּב עַל - הַקּוֹצְרִים - - וַיֹּאמַר : נַעֲרָה מוֹאֲבִיָּה הִיא, הַשָּׁבָה עִם - נָעֳמִי מִשְּׂדֵי מוֹאָב . וַתֹּאמֶר, אֲלַקֳּטָה - נָּא וְאָסַפְתִּי בָעֳמָרִים, אַחֲרֵי, הַקּוֹצְרִים ; וַתָּבוֹא וַתַּעֲמוֹד, מֵאָז הַבֹּקֶר וְעַד - עַתָּה זֶה שִׁבְתָּהּ הַבַּיִת, מְעָט" . ראשית, היא דאגה לזה שהנערים ידעו שהיא האישה המואביה שדבקה בנעמי . שנית, היא בלטה בעבודה קשה ללא הפסקה משעות הבוקר המוקדמות . סביר להניח שרוב המלקטים היו גברים, ולכן נוכחותה של רות ועבודתה הקשה בלטו לעיני בועז ולכן שאל עליה . השלב הראשון במבצע יצירת המגע מצליח . בועז מבחין ברות, מתרשם מאוד מסיפורה ונותן לה חסות . הוא מבקש ממנה לא ללקט בשדות אחרים, ומסדר לה הגנה ואספקה של מים ומזון תוך כדי עבודתה . רות, לכאורה, מופתעת מהמחוות של בועז, משתחווה ומביעה פליאה על הפנייה שלו אליה : " וַתִּפֹּל, עַל - פָּנֶיהָ, וַתִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה ; וַתֹּאמֶר אֵלָיו, מַדּוּעַמָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לְהַכִּירֵנִי - - וְאָנֹכִי, נָכְרִיָּה" . בהמשך השיחה בועז מביע את התפעלותו מנאמנותה המוחלטת של רות לנעמי ואת העובדה שהיא הלכה אחריה למרות הסיכון הגדול שבדבר מבחינתה . הוא מזמין אותה להצטרף אליו לארוחת חומוס עם פיתה וטוסט ואפילו מותירה משהו : "וַיֹּאמֶר לָה בֹעַז לְעֵת הָאֹכֶל, גֹּשִׁי הֲלֹם וְאָכַלְתְּמִן - הַלֶּחֶם, וְטָבַלְתְּפִּתֵּךְ, בַּחֹמֶץ ; וַתֵּשֶׁב, מִצַּד הַקֹּצְרִים, וַיִּצְבָּט - לָהּ קָלִי, וַתֹּאכַל וַתִּשְׂבַּע וַתֹּתַר" . זהו . השלב הראשון והרגיש של המבצע עלה יפה . בועז קנה את הפיתיון מעל ומעבר ואף סעד עם רות ארוחה דשנה . רות מדווחת על ההצלחה לחמותה וממשיכה בעבודתה בשדה שלו עד סוף הקציר : " וַתִּדְבַּק בְּנַעֲרוֹת בֹּעַז, לְלַקֵּט - - עַד - כְּלוֹת קְצִיר - הַשְּׂעֹרִים, וּקְצִיר הַחִטִּים ; וַתֵּשֶׁב, אֶת - חֲמוֹתָהּ" . שלב ב : תכנון המבצע אחרי שלב ההיכרות "האקראית" מחליטה נעמי כי הגיעה העת לעבור לשלב הבא של המבצע . השלב הזה מבחינת נעמי הוא שלב רגיש שמחייב מידע מדויק ותכנון לפרטי פרטים . נעמי בונה תכנית שיש בה סיכון אישי גדול ודורשת תעוזה רבה . נעמי אוספת מודיעין ויודעת כי בליל המבצע המתוכנן בועז מפזר שעורים בגורן : " בִּתִּי, הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ - לָךְ מָנוֹחַאֲשֶׁר יִיטַב - לָךְ . וְעַתָּה, הֲלֹא בֹעַז מֹדַעְתָּנוּ, אֲשֶׁר הָיִית, אֶת - נַעֲרוֹתָיו ; הִנֵּה - הוּא, זֹרֶה אֶת - גֹּרֶן הַשְּׂעֹרִים הַלָּיְלָה" . היא מטילה על רות להתלבש במיטב שמלותיה, להתרחץ ולהתאפר ובקיצור להיראות טוב ולרדת אל הגורן בה נמצא בועז : "וְרָחַצְתְּוָסַכְתְּ, וְשַׂמְתְּשמלתך ( שִׂמְלֹתַיִךְ ) עָלַיִךְ - - וירדתי ( וְיָרַדְתְּ ) הַגֹּרֶן" . בהמשך רות מתודרכת לבצע תצפית מרחוק על בועז, לא לספר לאף אחד על כוונותיה, ולוודא כי סיים את עבודתו ואת ארוחת הערב לפני יצירת המגע : "אַל - תִּוָּדְעִי לָאִישׁ, עַד כַּלֹּתוֹ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת" . ורק אז בתזמון הנכון עליה ליצור את הקשר : במושגים של אותה תקופה זוהי ללא ספק זוהי תכנית סדורה ונועזת וצריך אומץ לב רב ונחישות כדי לבצע את המהלך הזה תמר ויהודה . תמר משתמשת בשיטות של איסוף מידע, הונאה ושיטות חקירה מתוחכמות . כך היא בונה תוכנית בה על הפרטים מתוכננים מראש .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר