|
|
עמוד:65
תשרי תשפ"ו, ספטמבר 2025 גיליון 101 65 ממנה זרע . אוֹנָן מתנגד ואלוהים הורג גם אותו . בשלב הזה יהודה מבין כי הבן היחידי שנותר ושיכול להמשיך את השושלת הוא שֵׁלָה, אולם הוא חושש מ"קוטלת הגברים" הסדרתית תמר, ולכן הוא שולח אותה לבית אביה בטענה שתמתין שם עד ששֵׁלָה יגדל ואז יוכל לקחתה לאישה . תמר מבינה שסיכוייה להביא ילד לעולם במצב הזה הוא אפסי והיא מחליטה לעשות מעשה . בשלב ראשון היא אוספת מידע באופן קבוע על יהודה וכך היא מגלה כי אשתו של יהודה – בת שוע – נפטרה וכי יהודה מתכוון לצאת לתימנת לגזוז את הצאן : "וַיֻּגַּד לְתָמָר, לֵאמֹר : הִנֵּה חָמִיךְ עֹלֶה תִמְנָתָה, לָגֹז צֹאנוֹ" . איסוף מידע הוא מרכיב חיוני בכל מבצע מודיעיני וככל שהמידע מפורט ואמין יותר, כך סיכויי המבצע להצליח גבוהים יותר . המידע שתמר אוספת הוא בסיס לכל תוכניתה . היא יודעת שיהודה הוא אלמן שזקוק אולי לאישה וכי הוא בדרך לתימנת . וכך היא בונה תכנית של מלכודת דבש ליהודה . היא עומדת על אם הדרך בציר התנועה של יהודה הידוע לה ומתחפשת לזונה עם פנים רעולות : "וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ, וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף, וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם, אֲשֶׁר עַל - דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה" . המלים בְּפֶתַח עֵינַיִם מעידים על עירנות גבוהה ודריכות גבוהה לקראת המפגש . יהודה נופל בפח, מזהה אותה כזונה ומבקש לבוא אליה . וכאן מתפתח ביניהם משא ומתן לגבי התמורה הראויה : "וַיֵּט אֵלֶיהָאֶל - הַדֶּרֶךְ, וַיֹּאמֶר הָבָה - נָּא אָבוֹא אֵלַיִךְ, כִּי לֹא יָדַע, כִּי כַלָּתוֹ הִוא ; וַתֹּאמֶר, מַה - תִּתֶּן - לִי, כִּי תָבוֹא, אֵלָי . וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי אֲשַׁלַּח גְּדִי - עִזִּים מִן - הַצֹּאן ; וַתֹּאמֶר, אִם - תִּתֵּן עֵרָבוֹן עַד שָׁלְחֶךָ . וַיֹּאמֶר, מָה הָעֵרָבוֹן אֲשֶׁר אֶתֶּן - לָךְ, וַתֹּאמֶר חֹתָמְךָ וּפְתִילֶךָ, וּמַטְּךָ אֲשֶׁר בְּיָדֶךָ ; וַיִּתֶּן - לָהּ וַיָּבֹא אֵלֶיהָ, וַתַּהַר" . בסיכום, תמר המחופשת יודעת מראש שהיא רוצה הוכחה לשימוש עתידי ולכן היא מבקשת ערבון לתמורה העתידית שיהודה מבטיח לה . תמר נכנסת להריון חוזרת להתנהלות השגרתית שלה, לובשת את בגדי האבלות שלה ושומרת היטב את הפתיל והמטה של יהודה מתוך ידיעה שהיא תזדקק להם בבוא העת . יהודה שולח שליחים לתת את התמורה המובטחת לאישה הזונה עימה שכב, גדי עיזים, אולם הללו חוזרים ריקם לאחר שאינם מאתרים אותה . כעבור שלושה חודשים נודע ליהודה כי "זָנְתָה תָּמָר כַּלָּתֶךָ, וְגַם הִנֵּה הָרָה, לִזְנוּנִים" , והוא נותן הוראה לשרוף אותה . בשלב הזה היא שולחת ליהודה את הערבון שהוא נתן לה ובתחכום רב היא מעבירה מסר ליהודה באמצעות השליחים שלו : "לְאִישׁ אֲשֶׁר - אֵלֶּה לּוֹ, אָנֹכִי הָרָה ; וַתֹּאמֶר, הַכֶּר - נָא לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה, הָאֵלֶּה" . צריך לשים לב שהיא לא מטיחה בפני יהודה את העובדה שהיא בהריון ממנו והיא רק מרמזת כי מי שהכניס אותה להריון הוא האיש בעל הפתיל והמטה . חוקרים מנוסים יודעים כי היכולת לשכנע נחקר להודות טמונה לא רק במידע שיש לו אלא גם בשימוש חכם במידע הזה בתזמון נכון ובדרך מתוחכמת . אין ספק שתורת החקירות יכולה ללמוד מהתנהלות זו של תמר . יהודה מבין מהר מאוד כי ההיריון הוא ממנו וכי למעשה הילדים שיוולדו לה הם שלו ולכן הוא מבטל את גזר הדין ואומר : "צָדְקָה מִמֶּנִּי, כִּי - עַל - כֵּן לֹא - נְתַתִּיהָ, לְשֵׁלָה בְנִי" . התוצאה של ההיריון הזה היא תאומים שנקראים פרץ וזרח . את השושלת של פרץ עד דוד המלך נפגוש בסיפור הבא של רות המואבייה . בסיכום, תמר משתמשת בשיטות של איסוף מידע, הונאה, שיטות חקירה ופעילות חשאית מתוחכמת באמצעותם היא בונה תכנית בה כל הפרטים מתוכננים מראש בצורה הכי מדוקדקת כדי להצליח במבצע – היא אוספת מידע, מתחפשת, בונה סיפור כיסוי, מסתירה את זהותה, טומנת מלכודת ליהודה, לוקחת ערבון ומשתמשת במידע שברשותה בזמן הנכון . בקיצור, מבצע מודיעיני מורכב ומוצלח מאוד שניבנה מתחילתו ועד סופו על ידי אישה אחת . בהחלט מודל לחיקוי . מבצע מודיעיני מורכב ומוצלח מאוד שניבנה מתחילתו ועד סופו על ידי אישה אחת . בהחלט מודל לחיקוי רות ונעמי . נוצרה זיקה אישית עמוקה בין השתיים, דבר שהוא מרכיב משמעותי ביותר בהפעלת סוכנים השלב האחרון בתוכנית של רות ונעמי - המפגש הלילי עם בועז .
|

|