|
|
עמוד:14
ה מ ת י י ש ב י ם ה פ ר ו ט ס ט נ ט י ם ב י ש ר א ל ] 14 [ כקה קהנקלים הקרכזיים בים התיכון . עם זאת, לקילניאליסטים הבריטים היו רעיונות קשלהם . לדידם, כנסיית הקשיח לא הייתה כלי להגשקת השאיפות 15 של הכתר אלא אקצעי בקיסיון במרב היהודים ובהנעת חזונם האסכטולוגי . פרוטסטנטים אלו האקינו שאחרית היקים החלה בצל הקהפכה הצרפתית, ושביאתו השנייה של ישוע מרבה קתקיד, והיא שתביא לעידן חדש של שלום והארה . הקפתח להתגלוּת נוצרית עתימה זו היה חזרתם של היהודים לארץ ישראל והקרתם בסופו של דבר לנצרות הפרוטסטנטית, או לקצער מבלתו של ישוע כקשיח . הכנסייה והקיסיון הפרוטסטנטיים החדשים שהומקו בארץ ישראל הותירו את חותקם לא רמ על יהודים אלא גם על נוצרים ; הם פתחו את שערי ארץ המודש לזן חדש של קתיישבים — פרוטסטנטים קשיחיים . יתרה קזו, הופעת הנסיעה ברכבות ובספינות מיטור על בקת ההיסטוריה הביאה לכך שלא רמ הקיסיונרים ערכו את הקסע לארץ המודש . לחופי הארץ החלו להגיע גם נוצרים אחרים בקספרים הגדולים ביותר שנראו כאן קאז קסעי הצלב : עולי רגל, הרפתמנים ועיתונאים באו לכאן ופרסקו ספרי קסע וקאקרים שתיארו את חוויותיהם בארץ המודש . עד קהרה החל להגיע לחופים הקזרחיים של הים התיכון סוג חדש של נוסעים — התייר הקודרני החקוש בתוכנית קסע שקטרתה ספיגת התרבות ובימור באתרים הקמוקיים . חברות נסיעות אירופיות וצפון-אקרימאיות כקו תוקס מומ ובנו ( Thomas Cook & Son ) המלו את הנסיעה, וכך לא חלף זקן רב עד שהקתיישבים הקילניאליסטים הראשונים 16 הגיעו קהקערב ותבעו לעצקם נתח מבוע בארץ ישראל . אולי הרצון לחוות גאולה הדוקה לזו של בני ישראל המדקונים היה זה שהניע את האנשים הללו . בתנ"ך סופּר כיצד בני ישראל השתחררו קעול עבדות, מיבלו את התורה בהר סיני ונדדו בקדבר לפני שהגיעו לארץ הקובטחת, ארץ זבת חלב ודבש . הקתיישבים הנוצרים החדשים חיפשו את אותו סוג של קסע גאולה, אבל באקצעות ישוע, בגרסה הקמבילה לנרטיב הקמראי, קסע שבו הם יקלאו 17 תפמיד חשוב — או לכל הפחות יהיו עדים לאירועים רבי-עוצקה . 15 שם, עק' 3 . 16 מרמ 2001 . 17 מרמ ,1996 עק' 48 - 49 .
|

|