פתח דבר

עמוד:10

| עשהאל אבלמן וחנוך גמליאל 10 כבכל תיאור היסטורי מקיף, ניצבה לפתחנו הבעיה של מיעוט מקורות ועובדות יבשות מחלק גדול מהתקופות . התיעוד של הרגלי הלשון מהעת העתיקה ואף מתקופות יותר מאוחרות הוא חלקי בלבד — בדרך כלל שרדו רק יצירות בעלות ערך תרבותי או ספרותי גדול ומעט טקסטים משפטיים . התיעוד של לשון הכתיבה העממית, ובוודאי של לשון הדיבור החיה, מועט, ופעמים רבות הדבר מקשה להעריך נכונה את הרגלי הלשון של הציבור הרחב . אולם מעט אין פירושו לא כלום — כמעט מכל תקופה הגיעו לידינו עדויות ישירות ועקיפות על הרגלי הלשון של הציבור, מכתבים, הערות היסטוריות ומקורות נוספים . בסופו של דבר, אנו מאמינים כי בכוחם של החומרים הללו לצייר תמונה סבירה של המציאות הלשונית הכללית, הן זו של השכבה המשכילה והן זו של כלל הציבור . המושג "ציבור" מתייחס לציבור הגברים, שהרי במשך הדורות לא היה לציבור הנשים חלק בקהל המשכילים, ולא היתה להן השפעה של ממש על התפתחות הלשון הכתובה, למעט מקרים בולטים שיוזכרו בספר . אבל במה שנוגע ללשון הדיבור, שם התמונה שונה, והדברים יבואו לידי ביטוי בהמשך . * * * להלן שתי הבחנות חשובות בין מושגים שבהם אנו עושים שימוש בספר . א . לשון ולהג מקובל במחקר ההבדל שבין לשון ( language ) ובין להג ( דיאלקט, dialect ) . לשון היא מסגרת תקשורת רחבה המשמשת קבוצה של בני אדם, ואילו להג הוא תת-קבוצה ספציפית של הלשון, האופיינית לאזור מסוים או לקבוצה חברתית . להג בדרך כלל מאופיין בהגייה, באוצר מילים ולפעמים גם בדקדוק, הנבדלים משאר הלהגים של אותה הלשון . להבדל בין לשון ללהג יש גם היבט חברתי ופוליטי . מקס ויינרייך, מגדולי חוקרי היידיש במאה העשרים, קבע כי "לשון היא להג שיש לו צבא וצי", כלומר כאשר להג זוכה לגיבוי פוליטי של

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר