|
|
עמוד:54
54 | אופקים התמרת סכסוכים ( Conflict Transformation ) . גישה זו מק- דמת שינוי חיובי בארבעה תחומי חיים העומדים בבסיס הס כסוך, בין הצדדים ובתוכם פנימה, באמצעות תהליכי עומק- מקבילים, בשדה האישי ( בעיקר הפסיכולוגי ) , בשדה מערכות היחסים, בשדה התרבותי ובשדה המבני ( התייחסות למוסדות . וכללים ) 1 גישה זו לוקחת בחשבון את מגוון הזהויות והתר- בויות הקיימות בכל אחד מן הצדדים . 2 בהסכמי אברהם, לדוגמה, ניתן לראות את הצורך לתת מענה להשקפות עולם לאו דווקא ליברליות, המאפיינות חלק מתו שבי האזור . ההסכמים, כבר בשמם, מכירים בכך שתושביה- הערבים והיהודים של אדמת האזור הם צאצאיו של אב קדמון משותף, אברהם, וברוח זו מטפחים במזרח התיכון מציאות שבה חיים מוסלמים, יהודים, נוצרים ועמים מכל הדתות, הע דות, האמונות והלאומים . - ייחודי, לא בלתי פתיר באופן טבעי, לחברה הישראלית, בוודאי אחרי השבעה באוקטובר, יש קושי עצום לדמיין מציאות חיים אחרת, המ תהווה בדרכים לא אלימות . תחושה רווחת בחברה הישרא- לית היא כי הסכסוך המקומי שלנו ייחודי, סבוך, מורכב ושונה- – ואכן, כך הוא . לכך מתווספת המחשבה כי בשל כל אלה הוא בלתי פתיר . בשביל לאפשר חשיבה אחרת ולבחון פרדיג מות חדשות, אנו מבקשים לשאול אם ניתן לפתוח את המבט- מעבר למציאות המקומית הבלתי אפשרית וללמוד שיעורים כלשהם מסכסוכים אחרים בעולם, גם אם אינם, ולא יהיו, זהים לסכסוך שלנו . " Why it Worked " הינו מחקר בין-לאומי ובין-תחומי פורץ דרך, אשר בוחן סכסוכים עקובים מדם, שנגדעו לאחר שנים ארוכות של מלחמה וסבל, ומצב זה הוביל למציאות טובה יותר, נטולת אלימות . 3 המחקר בחן סכסוכים בעלי מאפיינים 1 . ( 2007 ) J . P . Lederach, R . Neufeldt and H . Culbertson, “ Reflective Peacebuilding : A Planning, Monitoring, and Learning Toolkit” . J . P . Lederach, Preparing for Peace : Conflict Transformation Across Cultures , New York, Syracuse University Press ) 1996 ( . Ofer . 2 Zalzberg and Roie Ravitzky, “Negotiations in Heterogeneous Societies : Ratifying a Peace Agreement in Israel,” Negotiation Journal 38 , no . 3 ) 2022 ( . 3 . המחקר בוצע בהובלת Negotiation and Conflict Resolution Collaboratory של בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת הרווארד, וכלל שיתוף פעולה בין חמישה מכוני מחקר מובילים בעולם . תשעת הסכסוכים שעמדו במוקד המחקר נבחנו באופן השוואתי על ידי כל מכון מחקר מנקודת מבט מחקרית שונה, שתסייע להבנת הסכסוך ולזיהוי המרכיבים להצלחת תהליכי השינוי שהתרחשו בו . כלל המחקרים עובדו לכדי מסגרת חשיבה לפתרון סכסוכים, המצביעה על מגוון המרחבים הרלוונטיים להתערבות . מיזם תמה מקדם כעת התאמה של מסגרת זו לכדי מודל פעולה להתמרת הסכסוך המקומי . בפרויקט לקחו חלק כמה אוניברסיטאות : צוות מאוניברסיטת אופסלה חקר את הסכסוכים מנקודת מבט של תהליך ומשא ומתן ; צוות מאוניברסיטת אוטווה חקר תהליכי משא ומתן בלתי פורמליים ; צוות מאוניברסיטת הרווארד בחן מנהיגות ויחסי כוח ; צוות מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון בחן אלמנטים של זהות ודת ; וצוות מאוניברסיטת דלוואר בחן סכסוכים מנקודת מבט של אדמה ומשאבים טבעיים . מסוימים הדומים לסכסוך בין ישראל לפלסטינים – סכסוך ממושך, בעל מאפיינים אתנו-לאומיים, שקיים בו ממד של א- סימטריה בין הצדדים – כדי לזהות את המרכיבים שהצליחו להביא להפסקת האלימות ולעתיד טוב יותר . לאחר מיפוי כלל הסכסוכים בעולם מאז מלחמת העולם השנייה, נמצאו חמי שים ואחד סכסוכים ( מתוך כשלוש מאות ) שבהם נחתם הסכם- שלום מקיף, שנשמר לאורך זמן, ללא הופעה חוזרת של אלי מות בין הצדדים . מתוכם נמצאו תשעה סכסוכים החולקים- את המאפיינים לעיל : צפון אירלנד , אנגולה , סודאן , גואטמלה , פיליפינים , בנגלדש , קולומביה , אלג'יריה ו דרום אפריקה . אלה עמדו בלב המחקר, כבסיס למסע למידה שאולי יהיה בו כדי לאתר מקורות להשראה ולחשיבה מעשית שונה . חשוב לציין כי המחקר התמקד בפתרון סכסוכים, ואילו מיזם תֵּמָה מתמ קד באפשרויות להתמרת הסכסוך, אך בכל זאת ניתן לשאוב- מהמחקר רבות גם לעניין זה . בהמשך נציג כמה כלים מרכזיים לתהליכי שינוי העולים מה מחקר ואת התממשותם במדינות הנחקרות . לאחר מכן נעלה- נקודות למחשבה ביחס למציאות המקומית, כחלק ממסע למידה המבקש לתור אחר דרכים יצירתיות ושונות להגעה לעתיד טוב יותר, בטוח, מכבד ומוגן למדינת ישראל ולכל תו שבי האזור . - א . שינוי תפיסתי : מתמיכה בלחימה לרצון לעצירה מעבר ממצב של לחימה להנעת שינוי בכלים דיפלומטיים מתרחש כאשר מתגבשת בחברה ההבנה שניצחון חד-צדדי רק בכוח צבאי אינו אפשרי, או אין בו די כדי להשיג את המטרות הרצויות ללא השלמה דיפלומטית . הבנה זו מייצרת מוכנות להתדיינות עם האויב, אשר אינה נובעת בהכרח מתפיסות הומניות או משאיפה לעשיית צדק עם שני הצדדים, אלא מהכרה מציאותית שאין ברירה אלא לחתור לפתרון שאינו מושג רק בכלים צבאיים . שינוי תפיסתי זה מתרחש כאשר
|

|