|
|
עמוד:21
אופקים | 21 בַּקֵּשׁ שָׁל וֹם וְרָדְפֵה וּ | ד נ י א ל ה ר ט מ ן שלום של צדק שלום שמשמעו שקט והיעדר מלחמה בלבד ( באנגלית : peace and quiet , ובלשון המקרא : ״שָׁלוֹם וָשֶׁקֶט״ ; דברי הימים א, כב ט ) , אינו ממצה את סך חלומותינו על שלום . למעשה, לש לום כזה נקרא בעברית של ימינו ״הפסקת אש״ – זמנית או- קבועה – ובערבית : ״הודנא״ . כאשר אנו מצהירים כי אין פר טנר לשלום, אנחנו מתכוונים לסוג אחר של שלום, לדבר-מה- רחב ושלם יותר – הפסקת העוינות בין שני הצדדים . שקט ניתן ליצור גם על ידי אדנות והפחדה, ללא פרטנר, אולם הש לום דורש את ראיית האחר, זכויותיו ושאיפותיו, כבוד הדדי,- ואפילו אחווה . במקרא יש עדות אחת לניסיון ליצור שלום כזה, על ידי משה . עם ישראל מסיים את נדודיו במדבר, שהוא ארץ ללא עם, ובדרכו לארץ המובטחת הוא נדרש לעבור בארצות של עמים אחרים . האל פונה אל משה עם הוראות התנהלות מדויקות לשלב זה : אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְיִירְאוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד . אַל תִּתְגָּרוּ בָם כִּי לֹא אֶתֵּן לָכֶם מֵאַרְצָם עַד מִדְרַךְכַּף רָגֶל כִּי יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר . אֹכֶל תִּשְׁבְּ רוּ מֵאִתָּם בַּכֶּסֶף וַאֲכַלְתֶּם וְגַם מַיִם תִּכְרוּ מֵאִתָּם- בַּכֶּסֶף וּשְׁתִיתֶם . . . וַיֹּאמֶר ה׳ אֵלַי אַל תָּצַר אֶת מוֹאָב וְאַל תִּתְגָּר בָּם מִלְחָמָה כִּי לֹא אֶתֵּן לְךָמֵאַרְצוֹ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נָתַתִּי אֶת עָר יְרֻשָּׁה . . . וַיְדַבֵּר ה׳ אֵלַי לֵאמֹר . אַתָּה עֹבֵר הַיּוֹם אֶת גְּבוּל מוֹאָב אֶת עָר . וְקָרַבְתָּמוּל בְּנֵי עַמּוֹן אַל תְּצֻרֵם וְאַל תִּתְגָּר בָּם כִּי לֹא אֶתֵּן מֵאֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹן לְךָיְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נְתַתִּיהָיְרֻשָּׁה ( דברים ב ג - יט ) . ליושבי שעיר, מואב ועמון יש זכות מאת האל לריבונות על ארצם, ולפיכך כשעם ישראל נכנס לשטחם, עליו לכבד את ריבונותם ואת זכויותיהם . בשונה מהאויבים של פרק כ׳ בספר דברים, אלו אינם עמים שקופים, ולא ניתן להכפיף אותם דוד ריב, Iron Swords , ,2025 אקריליק על כותנה, x220 130 ס"מ
|

|