המשיח, השלום והעכשיו: על ההבדל המכריע בין משיחיות למשיחנות

עמוד:43

אופקים | 43 ה מ ש י ח , ה ש ל ו ם ו ה ע כ ש י ו | ש ח ר פ י ש ר ולהיבנות ממנה, ותיאר זאת כעין שיט תענוגות, בזמן שידע היטב שהוא שולח אותם אל חול וכולרה . אלא שבנבואה, השקר הוא רק עניין של תאריך, וכנציג-מכירות ממולח של המשיח, הרצל ידע שתאריך היעד והתפוגה של הבטחתו תמיד יישאר "היום ההוא", הממתין מעבר לאופק למי שמוכן ללכת אל עבר ארץ שעוד מחכה להתגלות . הוא ידע שהבטחה יכולה להתגשם רק אם יהיה מי שמוכן לקיים אותה, ושאגדה חדלה להיות אגדה מהרגע שיש לפחות יותר ממשוגע אחד הסבור כי היא אמיתית ומוכן לצאת לדרך בעקבותיה, וכך להמיר "פנ טזיה" פסיבית ב"קומבינציה" אקטיבית, ו"אוטופיה" בלתי-- אפשרית ב"קונסטרוקציה" מעשית . "ביהודים עצמם תלוי אפוא הדבר", אומר הרצל כיהודי משיחי נאמן, היודע שרק הדבקות באפשרות של הבלתי-אפשרי היא 8 . בנימין זאב הרצל, מדינת היהודים אלטנוילנד , ידיעות ספרים, תל אביב ,2008 עמ' 34 . שתהפוך אותו לבלתי-נמנע, גם אם ייקח זמן וגם אם כמשה לא יזכה הנביא עצמו לראות את הארץ שהוא מבטיח . ואם לא נאמין באגדה ולא נרצה, "אם הדור הזה עודנו אטום מדי, יבוא דור אחר, נעלה ממנו, טוב ממנו . היהודים הרוצים, תהיה להם מדינתם, והם יהיו ראויים לה" . 8 אחד העם ישלים את הרצל ויאמר כי רק אם יהיו ראויים לה, תהיה ליהודים מדינתם, ובכך ינסח את האתגר המשיחי, הקונטרה-משיחני, הניצב בפנינו . ואפילו עודנו אטומים מדי, אם שמוע לא נשמע ואם החרש נחריש, אזי מתוך החורבן ייוולד משיח, ורווח והצלה יבואו מידי דור אחר, טוב ונעלה יותר, שכבר רוצה, שאין לו ברירה אלא להאמין שאין זו אגדה, והוא יהיה ראוי לה . שחר פישר הוא ראש בית המדרש "אחד העם" . מנחה ומוביל את רשת בוגרי תוכנית "חזון" במכון הרטמן, ובוגר התוכנית לרבנות ישראלית של מכון הרטמן ומדרשת "אורנים" . דוקטורנט בבית הספר לתרבות באוניברסיטת תל אביב .

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר