המשיח, השלום והעכשיו: על ההבדל המכריע בין משיחיות למשיחנות

עמוד:41

אופקים | 41 ה מ ש י ח , ה ש ל ו ם ו ה ע כ ש י ו | ש ח ר פ י ש ר אנטי-טוטליטרית במהותה וחותרת תחת כל מבנה פוליטי, דתי או הכרתי סגור, סופי ומוחלט, המציג עצמו כאמת שאין בלתה וכמציאות שאין לה חלופה . לכן ממשה עד מרטין לותר קינג, המשיחיות היא התשתית לכל מחשבת תיקון עולם והבסיס לכל מהפכה שבה יוצאים אנשים לשחרר את העתיד מידי משעבדי ההווה . המשיחיות גם אינה פריקת עול המוסר והאתיקה, אלא נשיאה במשקל האחריות הבלתי-מתפשרת כלפי כל גר, יתום ואלמנה . לבסוף, המשיחיות אינה אבסולו טית אלא אוניברסלית, ועל כן אינה יכולה, מהותית, להבחין- דיכוטומית בין טובים לרעים, אנחנו לְהם . היא מחויבת לכלל האנושות ושואפת לברכתן של כל משפחות האדמה . כיצד נוכל להבחין בין משיחניות שקר למשיחיות אמת ? הת שובה עשויה להיות קלה משנדמה, בסיוען של מספר אבני- בוחן . כך למשל, האם המשיח שלך מחזיק בתמונה דטרמיניס טית של העתיד או בכזו הפתוחה לאין-סוף האפשרויות הנוב- עות מחירות האדם ? האם הוא מבטיח חזון פוליטי היררכי או- מחויב לשחרורם של כל העמים ? האם הוא מצדיק ואף מהלל את המוות או בוחר ומקדש בכל מקרה, בכל מצב ובכל מחיר, את החיים ? אם הוא נכון לקורבן-אדם בעבור מטרה נשגבת, הרי זה סימן מחשיד, אך אם האדם הוא בעבורו לעולם תכלית ולעולם לא אמצעי, וכל הווייתו התנגדות לאלו המעבירים את בניהם ובנותיהם באש – הרי זו אינדיקציה חיובית . האם המ שיח שלפניך סבור כי כוחו ועוצם ידו הם שיביאו את הישועה,- או יודע שהדרך המובילה לשם רצופה עשיית משפט, אהבת חסד והצנעת לכת ? האם הוא נוהג כאילו אלימות היא הכרח בל-יגונה ואף אידיאל בדרך אל הגאולה, או מזכיר כי המקדש המיוחל ייבנה רק בדור שידיו נקיות מדם ? האם הוא סוגד לעו צמה, או מקדש את החסד והאחריות כלפי כל גר, יתום ואלמ- נה ? האם הוא מנציח גורל של חיים על החרב, או מוכוון תמיד- אל השלום ושואף ליום שבו יכותתו כל החרבות לאתים ? משיח היום כיום המשיחנות היא סכנה לעתידה של מדינת ישראל, משום שהיא מוכנה להקריב הן את הדמוקרטיה הישראלית והן את יהדותה של ישראל בעבור צו מוחלט הגובר על כל מוסר והיגיון . המשיחיות, לעומתה, היא מכונה של מדינת ישראל : יסודות החירות, הצדק והשלום שעליהם הושתתה, לאור חזונם של נביאי ישראל, כהמשך ההבטחה שנשאו אבותינו ואימותינו . הבטחה זו, שהיא כתב-הזכות שלנו על הארץ, היא התנאי הנ צחי האוניברסלי להיות ברכה לכל משפחות האדמה . אלוהי- המקרא וההיסטוריה היה מפורש למדי בעניין זה והקפיד להדגיש אותו כבר מהרגע הראשון שבו התנה את הארץ שה בטיח לאברהם בהיותה "ברכה" . שוב ושוב לאורך המסע אל- הארץ, הנמשך מאז ועד היום, אלוהים מזכיר : "לי כל הארץ" ; היא אינה קניינכם בטאבו, ומעמדכם בה הוא לכל היותר של חוכרים . אם שמוע תישמעו לתנאיו הנוקשים של בעל- הבית, לכונן בה חברת צדק ושלום בעבור כל העמים, תשבו בה לבטח ותיהנו מברכתה . אך אם לא תישמעו, אם תאטמו את ליבכם וידיכם יימלאו דמים – ייאטמו גם השמיים ותיבש האדמה . בעל-הבית האמיתי יסגור את המים, ינתק את האור ויגרש אתכם לכל הרוחות . לדברי אחד העם, ראייה אסטרטגית מפוכחת וניתוח גיאו-פו ליטי חד הם שהנחו את נביאי המקרא לעיצוב חזונם על עולם- שבו מושלים הצדק והשלום . "לאומיותם , אהבתם את עמם וארצם, הביאה אותם לידי כך", משום שהשכילו להבין כי עם קטן הלכוד במצר בין מעצמות ניצות לא יוכל לשכון לבטח בארצו כל עוד נושא גוי אל גוי חרב והזאבים משחרים לטרף האם המשיח שלפניך סבור כי כוחו ועוצם ידו הם שיביאו את הישועה, או יודע שהדרך המובילה לשם רצופה עשיית משפט ואהבת חסד ? האם הוא נוהג כאילו אלימות היא הכרח בל-יגונה בדרך אל הגאולה, או מזכיר כי המקדש המיוחל ייבנה רק בדור שידיו נקיות מדם ?

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר