|
|
עמוד:90
90 | אופקים מבחינתם, הם מגיעים ממיטב החינוך וידועים כמי שמו חם חד כתער . גם מעמדם החברתי הגבוה מייצר ציפיות- לעבודה מכובדת עם שכר גבוה . הם עדיין לא מבינים כמה גדול הפער בין הדימוי העצמי הגבוה שלהם לבין שוויים הנמוך בעולם העבודה . אפשרויות ההכשרה והתעסוקה לצעירים שכאלה מו גבלות . הם מתקשים להשתלב באקדמיה, שבה לומדים- בעיקר לא בהפרדה, ולפיכך יתקשו למצוא עבודה מכוב דת ללא הכשרה . בה-בעת משפחתם גדלה ונדרש מענה- מהיר למצב . כמה צעירים כאלה יש ? כנראה אלפים רבים . "קודקוד" הצליחה להגיע בזמן קצר וביעילות מדהימה לאותם צעירים, שחיפשו מסגרת שתכבד את אורח חייהם וגם תציע להם את היוקרה שמתחברת לתדמיתם האישית . כמו "קודקוד" ניתן לחשוב על תוכניות שירות רבות בת חומי הרפואה, ההנדסה, בריאות הנפש ועוד . במקום שבו- האקדמיה והשירות נכשלו, דווקא המפגש ביניהם יכול להפוך את הקערה על פיה . ללמד את צה"ל את השפה החרדית . בכל פעם ששוחחתיב . עם חבריי מהצבא וממשרד הביטחון על תפיסתם את החרדים ואופן שילובם, הייתה השיחה מגיעה לאותה נקו דה : "שיהיו קצת פחות חרדים, וקצת יותר כמו הציונות- הדתית" . העולם הכללי תופס את החרדיות כחלק מרצף יהודי : חילוני, דתי ( ציוני ) ולבסוף חרדי, וזאת אף שחר דיות וציונות דתית הן למעשה שתי אידיאולוגיות בהת- נגשות . חוסר ההבנה העמוק הזה ביחס לחברה החרדית- גרם לצה"ל לחשוב שהגיוני להשלים מחלקות או פלוגות חרדיות עם חיילים מהציונות הדתית . לציונים הדתיים האדוקים זהו סידור די נוח, שכן המרחב המופרד וההק פדות על כשרויות מסוימות מתאימים לאורח חייהם . - אולם לחיילים החרדים, לא כך היא, שכן מרחב "חרדי" אין משמעותו רק סוגיות ההפרדה או הכשרות, אלא מדובר יותר בשאלה של אווירה . האם האווירה במרחב השירות מתאימה לאדם החרדי ? האם היא לא רק מונעת דילמות בשמירה על ההלכה, אלא גם מעודדת את הצעיר החרדי לשמור על אמונתו ובחירתו בחיים האלה ? פורת סלומון, דיבוק , ,2011 טוש וגרפיט על לוח עץ, 100 x 45 ס"מ
|

|