יחד נסבול: סולידריות של סבל ככלי לאיחוי החברה הישראלית

עמוד:50

50 | אופקים בתרבות הישראלית, וחלקם בתפרים הרבים שביניהן . כך קהילות של בתי כנסת מהוות גמיינשאפט, המזכיר במידת- מה את הגמיינשאפט שקהילות התפוצה קיימו בתוכן פנימה מבחינת הערבות ההדדית הפנים-קהילתית העמוקה . דוגמה עכשווית בולטת היא בית הכנסת "הקהל" בירושלים, שבו חברים הוריו של החטוף הרש גולדברג-פולין . חברי הקהילה מתלווים להורים, ג'ון ורייצ'ל, במסעם הנחוש להשבת הבן, בליווי פיזי ורגשי גם יחד . כך גם קהילות בתי כנסת בכל רחבי ישראל מהוות עבור החברות והחברים בהן עוגן תמיכה לע תות שמחה וצער : בישול ליולדת, סיוע בתפעול שבעה, מניין- קבוע לאבל, מתן דירות בשמחות ועוד . גם תנועות הנוער מקיימות בין חבריהן גמיינשאפט, כאשר הילדות והילדים, הצעירות והצעירים, נפגשים על בסיס שבועי, יוצרים ביניהם חברויות וקשרים אישיים חוצי בתי ספר וחוצי קשרים משפ חתיים . לא בכדי תנועות הנוער מטפחות גאוות יחידה באמ- צעות מורל, חולצות ומדים, שכן זהו מפתח לתחושת שייכות- ולפנייה "פנימה", המייצרת את הגמיינשאפט . עוד מתקיימים גמיינשאפטים בין אוהדי קבוצות ספורט, ביישובים קהילתיים, וכמובן, בחלק מן המקרים ביחידות צבאיות, שבהן הרעות חו רגת מן הלחימה יחד אל החיים שמחוץ לצבא, והופכת לקשר- חברי קרוב ומתמשך . אולם לצד האתוס עצמו – שהוא חשוב ומעצב – ואיי הג מיינשאפט הקיימים, עוד ועוד נתחים של החיים בישראל- מתאפיינים בגזלשאפט . מדובר בתהליך זוחל, וייתכן שבלתי נמנע . בהפיכה ממדינה קטנה הנמצאת בהקמה למדינה יציבה עם גידול אוכלוסין מתמיד . מערכות יחסים קרובות שהיו הב סיס להקמתה של המדינה – בקיבוצים כמו בעיירות הפיתוח- – הוחלפו באופן חלקי במערכות יחסים מנוכרות יותר . כך הוא הדבר בצורת המגורים – מבתי קרקע ובניינים קטנים, שבהם התושבים לכל הפחות מזהים אלה את אלה, למגדלי מגורים שבהם פעמים רבות אין היכרות כלל בין הדיירים . גם במקומות העבודה – בעוד בעבר היה מקובל לשכור עובדים על בסיס היכרות אישית, היוצרת את הנוחות ואת האינטי מיות, כיום דבר זה נתפס כפסול, בלתי מקצועי ומפלה . חוק- המכרזים, שעבר בשנת 1992 וקבע כי "מדינת ישראל, כל תאגיד ממשלתי, מועצה דתית, קופת חולים ומוסד להשכ לה גבוהה, לא יתקשרו בחוזה לביצוע עסקה או עבודה, אלא- באמצעות מכרז פומבי אשר נותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו", הוא דוגמה להליך זה, הנובע מהתמקצעות ומי תר הוגנות, אך גם משקף ריחוק מהגמיינשאפט, והשתרשות- התפיסה החדשה, הגזלשאפטית . ניתן להצביע על השינוי בכל דפוסי החיים : מקנייה יום-יומית במכולת השכונתית, שבה מור רימר, מישור קיבוצי ( מתוך הסדרה ׳באישון ליל׳ ) , ,2020 תצריב אקווטינטה

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר