|
|
עמוד:98
98 | אופקים הייתה לו אישה ירוקה ושני ילדים ירוקים ובלילות הוא היה ישן במיטה הירוקה שלו וחולם חלומות ירוקים-ירוקים . יום אחד קם האיש הירוק בבוקר ירוק, נעל נעליים ירוקות, לבש חולצה ירוקה ומכנסיים ירוקים, על ראשו חבש כובע ירוק ויצא החוצה . האיש הירוק נכנס לאוטו הירוק שלו ונסע בכביש הירוק במהירות ירוקה . מצד אחד של הכביש ראה האיש ים ירוק ומצד שני המון פרחים ירוקים . זה היה יום יפה, והאיש הירוק שמח ושר שירים ירוקים ועישן סיגריה ירוקה עם עשן ירוק . ואז ראה האיש הירוק, שעל שפת הכביש עומד איש כחול . האיש הירוק עצר את האוטו הירוק שלו ושאל את האיש הכחול : "הי, איש כחול, מה אתה עושה פה ? " "אני ? " אמר האיש הכחול, "אני מסיפור אחר . " האיש הכחול בעיר הירוקה הוא יוצא דופן . הוא לא שייך . גם אם האיש הירוק יהיה ידידותי וחביב, לא יהיה בכך כדי לשנות את העובדה שהעיר היא כולה ירוקה, הבתים ירוקים, הכביש ירוק, הפרחים ירוקים . האיש הכחול תמיד ירגיש שונה ודחוי בעולם שבו המרחב הציבורי ירוק . אם ייבחר ראש עיר לעיר הירוקה, הוא יהיה ירוק מן הסתם, יהיו לו לשכה ירוקה ועוז רים ירוקים . האיש הכחול שייך לסיפור אחר . - האי-נוחות של האיש הכחול בעיר הירוקה עומדת בזיקה ישי רה לנוחות של האיש הירוק ולנינוחותו . לאיש הירוק נוח מפני- שהוא ירוק והעיר ירוקה, ואילו לאיש הכחול לא נוח מפני שהעיר ירוקה והאיש הכחול אינו ירוק . מה צריך לעשות כדי שהאיש הכחול ירגיש בנוח ? ישנם שני פתרונות אפשריים : הפתרון האחד הוא לצבוע את העיר בצבעים רבים ושונים . הרבה סיפורי ילדים בימינו בוח רים בפתרון הזה . Benetton : united world of colors . בעיר- כזו כל אחד יצטרך להכריז בפני חבריו על הצבע הייחודי שלו, כמו על pronouns-ה שלו : he / she / they . שום דבר לא יהיה מובן מאליו . בעיר כזו יהיו כולם שייכים ולא שייכים באותה המידה . אף אחד לא ירגיש שייך יותר או פחות מחבריו . הפתרון הזה הוא פתרון נהדר לבעיות מסוימות, ואינו פתרון כלל לבעיות אחרות . הוא מספק את השאיפה לשוויון, בכך שהוא מעמיד את האיש הירוק ואת האיש הכחול לצד אנשים בשלל צבעים נוספים, שעכשיו אף אחד מהם כבר לא מובן מאליו, אבל הוא לא עונה על מצוקתו של האיש הכחול בעיר ירוקה . הוא לא מעניק לאיש הכחול את מה שהיה חסר לו בעיר הירוקה, אלא רק שולל מהאיש הירוק את היתרון שהיה לו על פני האיש הכחול בעיר כזו . העיר הצבעונית איננה מא פשרת לחבריה להיות איש ירוק בעיר ירוקה, להיות איש כחול- בעיר כחולה . השאיפה האנושית להיות חלק מקולקטיב שהוא בן דמותי, לראות את העולם כבבואתי – המשאלה העמוקה הזאת אינה מסופקת . הפתרון החלופי הוא לבנות עיר כחולה לאיש הכחול . בעיר כזו גם האיש הכחול יוכל לחיות בתוך זהות קולקטיבית שהוא שייך לה . בעיר הכחולה האיש הכחול ירגיש פשטות נוחה ונ טולת מורכבות, כמו זו של האיש הירוק בעיר הירוקה . כמובן,- בעיר כחולה איש ירוק ירגיש מוזר ויוצא דופן, מכיוון שהוא מסיפור אחר . נינוחות אינה גזענות מה אם האיש הירוק הוא לבן ? או יהודי ? ואם האיש הכחול הוא הומוסקסואל ? או ערבי ? פתאום הסיפור על האיש הירוק מקבל גוונים גזעניים מבהילים . אנחנו מזועזעים מהרעיון שח ברה צריכה להיות חפה משונות ומבוססת על דומוּת מוחל- טת כזו . השאיפה שלנו כאנשים ליברליים היא לחברה מגוונת,- שבה יש מקום לכולם . אנחנו רוצים להאמין שאנחנו רוצים לאפשר לאנשים שונים לממש את זהותם השונה באופן מלא בתוך החברה שלנו . הרתיעה הרגשית שמתעוררת בנו לנוכח רעיון הדומות, שמ שתקף בסיפור על האיש הירוק ברגע שאנחנו מעבירים אותו- למישור המציאות, היא חשובה מאוד . הרתיעה הזאת משק פת רגישות וחוש צדק, ומבטאת את האידיאל המוסרי של- השאיפה לשוויון . אלא שלפעמים היא גורמת לכך שאנחנו מזהים את עצם הנינוחות שהאיש הירוק מרגיש בתוך העיר הירוקה עם גזענות . השאיפה לחיות בקרב אנשים דומים לך, ליהנות מתחושת המובן מאליו, הופכת להיות בעצמה פסולה . היא נשמעת לנו קרובה מדי למחשבה שלאנשים השונים ממך לא מגיעות הזכויות שמגיעות לך . אלא שצריך לזכור שאין שום דבר גזעני בשיר על האיש הירוק . העולם הדמיוני שהשיר מניח הוא כזה שיש בו סיפור על עיר ירוקה שבה חי איש ירוק, ולצדו סיפור אחר, על עיר כחולה שבה חי איש כחול .
|

|