ארבעה נתיבים לריפוי: קריאה ברב קוק בעקבות שלושים שעות בממ"ד

עמוד:71

אופקים | 71 א ר ב ע ה נ ת י ב י ם ל ר י פ ו י | א ב י ד ב ו ש ומאמין רק בכוח ובאכזריות . השקפה כזו מוחקת את הבשורה של עשרת הדיברות, ובמרכזם "לא תרצח", את הבשורה של יעקב המתפלל לא להרוג ולא להיהרג, ואת חידושו של אב רהם, המתעמת עם האל כנגד עונש קולקטיבי . - אנו חיים בתקופה שבה סיוע הומניטרי שלנו לתושבי הגדה והכפרים הבלתי מוכרים בנגב מותקף כלא-פטריוטי או לא- ציוני מספיק ; תקופה שבה קריאות לרצח עם, שבעבר צמחו רק בשולי השוליים, מושמעות שוב ושוב באולפני טלוויזיה, ואפילו על ידי שרי ממשלה וחברי כנסת . הדבר הקל הוא לה תקרנף ולשתוק אל מול הביטויים הללו, לומר לעצמנו שהגל- העכור יחלוף . אך ללא שירת האדם בקול רם וצלול, עלול הבית להתמוטט עלינו במובנים העמוקים והקשים ביותר . שירת העולם בערב חג המולד, שנת 1968 , צילמו אנשי אפולו 8 את כדור הארץ מאזור הירח . התמונה המפורסמת הזאת הייתה בין הגו רמים שחוללו את התנועה הסביבתית העולמית, הנאבקת גם- בימים אלה על שמירת הסביבה האקולוגית השברירית שלנו . הפרספקטיבה הזאת, של מבט מהירח, חשובה בכל כך הרבה היבטים . בין היתר, אנחנו חייבים להבין שהעיסוק בבריאה כולה אינו פריווילגיה מנותקת . לפי דוחות האו"ם, השנה האח רונה הייתה שיאנית הסכסוכים האלימים בעולם מאז מלחמת- העולם השנייה, כאשר חלק גדול מן הסכסוכים הללו נוצרו בשל משברים אקלימיים . משברי האקלים מביאים לפגיעה בחקלאות, להרס מזון ומקורות מים ולגידול אדיר בתופעת הפליטות . הם גורמים לחוסר יציבות של משטרים ולהתנג שויות בין מדינות . גם האזור שלנו הוא כזה . חוסר היציבות- בסוריה, בלבנון, בירדן, במצרים ובמדינות אפריקה משפיע עלינו . גם ההרס שאנחנו מייצרים כעת בעזה ישפיע עלינו ישירות . אנחנו כבר יודעים על זני חיידקים עמידים שתוקפים את העזתים ואת חיילינו, זנים המגיעים גם לישראל . זיהום מקורות המים והים התיכון, שמשפיע עלינו בעוטף עזה כבר שנים, הולך ומחריף בימים אלה . גם הכמויות האדירות של פסולת הבניין והרס תשתיות הביוב ילוו את כולנו במשך שנים ארוכות . האתגר האקולוגי הוא הזדמנות ליצירת הבנה ושיתופי פעולה אנושיים רחבים . הוא מענה לצו העתיק והחמור שניתן לאדם : "לעוֹבדה ולשוֹמרה" . כיצד שרים את השיר המרובע ? העבודה הרוחנית והמנהיגותית לקראת השיר המרובע היא עבודת הנפש . היא מתחילה בתוכנו ממש : למצוא את הקולות הללו ולתת להם ביטוי . לא לוותר לנטיות הצנזורה הפנימית והחיצונית . למצוא בתוכי את השירה של האדם הבודד והאינ דיווידואלי, את השירה הייחודית של העם שלי, את שירת- האחווה האנושית ואת שירת הבריאה כולה . להבין אילו מן השירים הללו אני חוסם, ואילו אני אולי מגביר מדי . אחר כך להיאבק גם החוצה, ובראש ובראשונה – לשמוע את הרגישויות . גדלתי בעולם שבו אנשי ימין חשו שהם מושתקים . הם אכן היו מושתקים – היה קו של מה נכון והגיוני לומר, וכל השאר היה הזוי . יכול להיות מאוד שאנחנו בתקופה הפו כה : אסור להשמיע קול של חמלה כלפי ילדי עזה, ודיבור על- זכויות אדם נתפס כלא פטריוטי . אני מצפה לשיתוף פעולה רחב של האגפים המרכיבים את הרוב הישראלי המתון לטובת התעקשות שכל הקולות שלנו יישמעו, ולא מתוך התנצלות ושפיפות . בה-בעת עלינו לעודד את ההיכרות הרחבה שלנו עם המציאות – נתונים, אנשים, קהילות, עוּבדות . עלינו לדעת, למשל, שב מובנים רבים אנחנו יצרנו את רצועת עזה . לא חייזרים תקפו- אותנו בשבעה באוקטובר . אין בכך גרם של הסרת אחריות מהטובחים הארורים, אולם יש בכך פקיחת עיניים והבנה מה קלקלנו, כדי שנוכל לתקן . כשהייתי בן עשרים ושתיים, נסעתי לראשונה לחו"ל כדי לה שתתף בתוכנית של חודשיים בארצות הברית . התוכנית נק- ראה "לחיות את החלום" . אני חש שאנחנו בעידן ישראלי כזה- – כל אחד מתעקש לחיות את החלום ואת הפנטזיה שהאחר ייעלם . היהודים רוצים שהערבים ייעלמו, ולהפך . יש מי שחו לם שהחרדים ייעלמו, ויש מי שחולם שהחילונים / השמא- לנים / ה"ביביסטים" / הקיבוצניקים / העניים ייעלמו . ביום- שנפסיק לחיות את חלום העוועים הזה ונתעורר לתוך המ ציאות שלנו – היפה, המורכבת, ולעתים הקשה ביותר – נוכל- להתחיל לקחת אחריות לכל החלקים שבתוכנו . נוכל להתחיל, גם אם בקולות קטנים וקצת מזייפים, לשיר את השיר המרו בע, ודרכו לתת ביטוי רחב ושלם לנוכחות האלוהית בעולם . - אבי דבוש הוא עמית בבית המדרש לרבנות ישראלית של מכון הרטמן והמדרשה באורנים ומנהל את הארגון 'קול רבני לזכויות אדם' .

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר