|
|
עמוד:45
אופקים | 45 ר ו ע ל מ א ז ו ל ת מ י ד | א ב י ש ג י א זאת . אך אין טעם לחדול מלהילחם" . 10 המציאות אינה שלמה, ולעולם לא תהיה שלמה . אבל זהו המקום שבו האדם נמצא ועליו להיאבק ברוע, כי זה המאבק על הקיום האנושי . מאבק זה אינו מאבק לגאולת האדם ולשחרורו מאימת הרוע המאיים לכלותנו, אלא זהו מאבק תמידי לניצחונות רגעיים . המאמינים בגאולת האדם מן הרוע הן באמצעות האל והן בא מצעות מהפכה – "עולם ישן עדי עד נחריבה" – מסרבים- לתודעה מפוכחת זו . הכומר הישועי פאנלו, העומד משתומם לנוכח פועלו ההרואי של הרופא רייה, מנסה להסביר מאבק זה במושגים דתיים, ואומר לרייה : "גם אתה עמל לגאולת האדם" . על כך משיב רייה : "גאולת האדם היא מילה מדי גדולה בש בילי . איני מרחיק לכת כדי כך . בריאותו היא המעניינת אותי,- בריאותו קודם כול" ( שם, עמ' 175 ) . במקום אחר רייה מתנ- סח בצורה חריפה יותר . לדעתו, האמונה באלוהים מונעת את המאבק של בני-האדם ברע ובדֶבֶר . היא מסיטה את האדם מן העולם הריאלי למציאות הטרנסצנדנטית : "אולי מוטב לו לא להים שלא יאמינו בו ושיילחמו בכל הכוח במוות, בלא להרים- עיניים לעבר השמיים שבהם הוא מחריש" ( שם, עמ' 105 ) . מאבק ברוע מחייב תפיסת עולם ריאליסטית – הרוע כאן כי הוא נטוע בקיום האנושי . אתיקה של מאבק ברוע מחייבת את מודעות האדם לקיומו כיש סופי ומוגבל . כדי להיאבק ברוע, האדם חייב לפעול מתוך עניין ודאגה אמיתיים לבני-האדם . עליו לגלות שותפות בסבלם ולהיעשות יצור חומל . אין צורך באידיאלים כדי להיאבק ברע . אדרבה, אידיאות מסוימות עלו לות להסתיר מבני-האדם את קיומם רצוף הרוע . הם עלולים- להניח את מלאכת ריפוי הרוע לאל, או אפילו להאמין שהרוע אינו רוע . המאבק ברוע מחייב התייצבות אישית, הכרעה בסיסית זו שראשיתה ההכרה ברוע, אחריתה ביצירת מעגלי שותפות אנושיים של סולידריות ואחווה . בלעדיהם הרוע לא ירוסן . כי הדֶבֶר לא ימוגר, הוא ממתין להזדמנות להגיח . 10 . אלבר קאמי, הַדֶּבֶר ( תרגום : יונתן רטוש ) , עם עובד, תשל"ו, עמ' 105 . המלחמה ברוע לא מיוסדת על עֶקרון הניצחון, אלא על עקרון התקווה . עיקרון זה משקף מודעות מלאה לחסר, שהרי התק ווה פונה אל עבר העתיד . אבל גם העתיד אינו מובטח . תקווה- אינה סולם המגיע לשמי הגאולה . היא סירוב להיכנע לָאי-של מות באמצעות מאבק מתמיד בו בהווה . המאבק בהווה יונק- את כוחו מהתקווה . שכן התקווה מולידה את התקווה : "קַוֵּה אֶל יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֵֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְהוָה" ( תהילים, כז יד ) . המציאות אינה שלמה, ולעולם לא תהיה שלמה . אבל זהו המקום שבו האדם נמצא ועליו להיאבק ברוע, כי זה המאבק על הקיום האנושי . מאבק זה אינו מאבק לגאולת האדם ולשחרורו מאימת הרוע המאיים לכלותנו, אלא זהו מאבק תמידי לניצחונות רגעיים פרופ' אבי שגיא הוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן, פרופ' אמריטוס במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר - אילן . מייסד ומנהל התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות .
|

|