רוע — מאז ולתמיד: עיון פילוסופי–תיאולוגי בשאלת הרוע האנושי

עמוד:43

אופקים | 43 ר ו ע ל מ א ז ו ל ת מ י ד | א ב י ש ג י א מעוללים רע הוא אכן עולם מושלם ? האם האדם אינו חלק מהעולם ? כדי להתמודד עם טענה זו, הציע שלזינגר את הטע נה הבאה : עולם שיש בו חירות הוא עולם מושלם יותר מעולם- שאין בו חירות . הרוע הוא מחיר החירות . שלמות העולם מא פשרת את הרוע האנושי . 5 באופן ראשוני תשובה זו מצויה גם- בדברי הרמב"ם בהלכות תשובה, שבהם עסקנו למעלה . אולם המחיר של תשובה זו בעולם הדתי הוא קשה מנשוא . היא אינה מתלכדת עם האמונה באל, המנחה ומלווה את האדם : מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי, לֹא אֶחְסָר . בִֵּנְאוֹת דֶָּשֶָׁא יַרְ בִֵּיצֵנִי ; עַל - מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי . נַפְשִָׁי יְשָׁוֹבֵב ; יַנְחֵנִי- בְמַעְגְַּלֵי - צֶדֶק, לְמַעַן שְָׁמוֹ . גַַּם כִָּי - אֵלֵךְבְֵּגֵיא צַלְ מָוֶת, לֹא - אִירָא רָע כִָּי - אַתָָּה עִמִָּדִי ; שִָׁבְטְךָוּמִשְָׁ- עַנְתֶָּךָ הֵמִָּה יְנַחֲמֻנִי . תַָּעֲרֹךְ לְפָנַי שָֻׁלְחָן נֶגֶד צֹרְרָי ; - דִָּשֵַּׁנְתָָּבַשֵֶּׁמֶן רֹאשִָׁי, כָּוֹסִי רְוָיָה . אַךְ, טוֹב וָחֶסֶד יִרְ דְָּפוּנִי כָָּל - יְמֵי חַיָָּי ; וְשַָׁבְתִָּי בְֵּבֵית - יְהוָה, לְאֹרֶךְיָמִים . - ( תהלים, כג א - ו ) 5 . ראו שלזינגר, לעיל, הערה 2 . 6 . . 155 - 154 . Max Weber, Essays In Sociology , New York : Oxford University Press, 1946, pp שתיקת האל לנוכח רוע אנושי קיצוני לא יכולה להיענות בתשובות ההופכות רע לטוב או משקפות אדישות אלוהית לרוע אנושי, בטענה שזהו מחיר החירות . כך, בסופו של דבר, התיאודיציה לסוגיה מובילה את המאמין לחוויית אובדן : אוב דן ההבחנה בין טוב לרע, או אובדן הזיקה הדתית האינטימית- שבין האדם ובין האל . ג . על ההכרה החדשה בראשוניות הרוע בעידן המודרני פג "קסמו של העולם", כביטויו של מקס ובר . 6 עתה העולם לא נתפס בקטגוריות מוסריות או דתיות . הוא אינו טוב או רע, הוא גם לא משקף שלמות מטפיזית, שמ בעד לה נחשפת השלמות האלוהית . העולם נתפס כניטרלי . - הוא נעשה מושא למחקר מדעי מצד אחד, ולעניין שבאח ריות האדם מצד שני : בכוחו לפגוע בו או לשומרו . בעידן זה- אין טעם להתמודד עם שאלת הרוע הנגרם לבני-אדם על ידי העולם, שהרי העולם לא מנוהל על ידי כוח שמעבר לו . בכך העולם המודרני חזר אל העמדה המיתית, אך באופן אחר . אסי משולם, משל הנקבה, ,2020 מדיה מעורבת ( גבס, פוליאסטר, דס, אקריליק וצבעי שמן )

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר