|
|
עמוד:42
42 | אופקים כַצַּדִָּיק כָָּרָשָָׁע חָלִלָה לָּךְהֲשָֹׁפֵט כָָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְָׁפָּט" ( בראשית, יח כג, כה ) . גם ירמיהו מניח הנחה דומה : "צַדִָּיק אַתָָּה יְהוָה כִָּי אָרִיב אֵלֶיךָאַךְמִשְָׁפָּטִים אֲדַבֵֵּר אוֹתָךְמַדָּוּעַדֶָּרֶךְ רְשָָׁעִים צָלֵחָה שָָׁלוּ כָָּל בֵֹּגְדֵי בָגֶד" . ( ירמיהו, יב א ) . בשני הטק סטים ידיעת הטוב והרע מאפשרת לאדם להתייצב כנגד האל- ולתבוע ממנו לפעול על פי טובו . מחווֹת האמונה והאמון שבין האדם לאל מבוססות על ההנחה שהאדם והאל חברים באותה קהילה מוסרית, המבוססת על ההבחנה בין טוב לרע . הבחנה זו נעלמת בתיאודיציה, שלפיה "כל דעביד רחמנא לטב עביד" ( ברכות, ס עב ) . שנית, אם אכן הרוע מוצדק בשם הטוב, והרע הוא אריח בתוך מציאות טובה – כפי שטוען המודל התכליתי – אזי אי אפשר להטיל אשמה על מי שעשה רע, שכן הרוע הוא חלק מהטוב . היגיון זה מבוטא בדברי ישעיהו : "הוֹי אַשֵּׁוּר שֵָׁבֶט אַפִּי וּמַטֶּה הוּא בְיָדָם זַעְמִי . בְֵּגוֹי חָנֵף אֲשַָׁלְּחֶנָּוּ וְעַל עַם עֶבְרָתִי אֲצַוֶּנָּוּ לִשְָׁלֹל שָָׁלָל וְלָבֹז בֵַּז וּלְשׂוּמוֹ מִרְמָס כְָּחֹמֶר חוּצוֹת" ( ישעיהו, י ה - ו ) . כדי לא להיקלע לאבסורד, עמדה זו מחויבת ליצור הבחנה בין הייעוד האלוהי של עושי רע ובין מעשיהם בפועל – עשיית רע שמעבר לנדרש . היגיון זה אכן מצוי בביקורת על אשור : "וְהוּא לֹא כֵן יְדַמִֶּה וּלְבָבוֹ לֹא כֵן יַחְשָֹׁב כִָּי לְהַשְָׁמִיד בִֵּלְבָבוֹ וּלְהַכְרִית גַּוֹיִם לֹא מְעָט" ( שם, ז ) . ייתכן שהיגיון זה סיפק מענה בעידן העתיק . אבל בזמננו היגיון זה הוא עיוות ואינו מתקבל על הדעת מבחינה דתית . בעידן שבו התחוללה השואה, ובעת זאת שבה נרצחו בישראל אלפי בני-אדם, תפיסה דתית זו מעמידה את המאמין בעולם מעוות לחלוטין, שבו ההבחנה בין טוב לרע נעלמת . רוע לא ניתן לה צדקה הוא יסוד ראשוני שאין להעמידו על הטוב בלי להרוס- את רקמת החיים האנושית . דתיות זו יוצרת חיץ ותהום פעורה בין האדם ובין האמונה . כדי לאמץ עמדה זו, על המאמין לזנוח את יסודות האמונה ו"לקפוץ" לתוך אבסורד דתי . שלישית, התיאודיציה הקלאסית עלולה ליצור אובדן דרך מו סרי : האי-הכרה בקיומו של רוע ממשי עלולה לפגוע בתודעה- המוסרית – כיצד נבחין ברוע ממשי אם הדיספוזיציה הדתית מכוונת את האדם לעמדה שבעולם אין רע ? יתר על כן, ההת מודדות עם הרוע מחייבת את האדם להכיר ברוע ולהיאבק בו . - היעדר הכרה בממשותו של הרוע מונע התייצבות זאת, אין צידוק להיאבק בסדרו של עולם מושלם . אדרבה, מאבק זה הוא פגיעה בטוב, שהרי הרע הוא טוב . תשובה אפשרית לבעייתיות זאת תטען שאמנם העולם עצמו הוא טוב, אבל הרוע הוא מעשה ידי האדם, הפוגם בסדר העו לם . הוא אחראי לרוע בהיותו בן חורין . כך טוען המודל הסי- בתי . תשובה זו יוצרת הבחנה בין סדר העולם המושלם ובין- היעדר השלמות האנושית . ואולם, האם עולם שבו בני-אדם אסי משולם, משל גבעת הירוקת, ,2020 מדיה מעורבת ( גבס, פוליאסטר, דס, אקריליק וצבעי שמן )
|

|