|
|
עמוד:93
אופקים | 93 א ק ט י ב י ז ם מ ת ו ך ס פ ק | ר ו נ י ת ה ד שמא זאת הביוגרפיה שלי ? האם אמירות מסוימות או רעיונות שמנוגדים לתפיסותיי "מקפיצים" אותי כל כך, עד שאני מפ סיקה לשמוע את הצד השני, את הניואנסים ואת נקודות- המבט המורכבות שהוא מציג ? עצם ההתבוננות פנימה יכו לה להוביל לשחרור מתגובות אוטומטיות ולאפשר התבוננות- מחודשת על מצבים, אתגרים ובעיות, ובהתאם גם להרחיב את חופש הפעולה להגיב עליהם בדרכים חדשות וליצור שו תפויות בלתי צפויות . - לא רק כפתורי ההפעלה מכבידים על היכולת שלנו להגיב באופן אפקטיבי, אלא גם הצורך לשאת את המשא של אחרים שאיתם אנחנו מזדהים באופן מלא ועמוק . הרצון לפעול למען שיפור מצבם של אנשים וקהילות במצוקה, כאלו שזכויותיהם מופרות באופן קבוע או שסובלים מהדרה וממוחלשות מערכ תית, הוא ללא ספק נאצל . אבל נשיאת המשא שלהם הופכת- לעתים להכבדה, שמכפיפה את היכולת שלנו לשמוע ולראות את המציאות המורכבת לצרכים של הקבוצה המוחלשת או הנפגעת בלבד ולפרשנויותיה . היכולת לקחת רגע צעד הצדה, ולבדוק עם עצמי מה מניע אותי ועד כמה אני כובלת את עצמי לסט מסוים של ערכים ופרשנויות, היא יכולת הכרחית על מנת לפעול באופן אפקטיבי במצב של קונפליקטים נורמ טיביים והתנגשויות ערכיות . - מטרה נעלה מהווה מקור עשיר להשראה ולהנעה לפעולת השינוי . אבל לעתים המחויבות המוחלטת למטרה עלולה לג רום לנו לקחת גם את עצמנו עד הקצה ולהפוך אותנו לקורבן- או לקדוש . ה מעונה, שמקריב את שעות הפנאי שלו, את חיי המשפחה, את הקידום המקצועי ואפילו את חייו האישיים לטובת המטרה . עמדת הקדוש המעונה, או לחלופין תחושת האביר על הסוס הלבן שבא להציל את הקבוצה או את הח ברה כולה – היא תחושה שיש בה גם שיכרון, והיא עלולה- לא רק לסכן אותנו עצמנו, אלא גם את היכולת שלנו לקדם את המטרה שלשמה אנחנו פועלים . היא הופכת אותנו לא רק לצודקים, אלא גם לצדקנים, שעיוורים לצרכים של אחרים ולרצונותיהם . עמדה אקטיביסטית כזאת אולי מעוררת הרג שה נכונה בלב, אבל היא יוצרת יותר התנגדות מאשר תועלת . - התבוננות פנימית כנה יכולה לגלות לנו על עצמנו שהפכנו את עצמנו לקורבנות , ולשחררנו גם מכך . 3 . חיפוש אחר מגוון פרשנויות חלופיות גם אם איננו מודעים לכך, אנחנו פרשנים תמידיים של המ ציאות . הפרקטיקה החזרתית שמשמשת אותנו ביום-יום היא- התבוננות על סיטואציה, פרשנות של מה שראינו וקלטנו, ואז פעולה או הימנעות מפעולה על בסיס הפרשנות הזאת . אק טיביזם דורש מנה גדושה של מחויבות לרעיון ולמטרות, אך- בה-בעת המחויבות לאמת ולצדק, כפי שאנו תופסים אותם, יכולה לא אחת להוביל אותנו לבחור ולברור את המידע מה מציאות ולפרש אותו באופן שיחזק ויאשש את התפיסות- וההנחות שכבר החזקנו בהן, וכך יאטום אותנו בפני אפשרויות אחרות . תרגול הסקרנות, החיצונית והפנימית, הוא צעד אחד חיוני כדי לצאת מהמעגל החוזר ונשנה שמביא בסופו של דבר לעיוורון מעשי ומוסרי, אבל הוא לא מספיק . הסקרנות היא כלי רחב המאפשר התבוננות, אולם כדי לגבש תמונה מורכ בת שתהיה בסיס מועיל לפעולה, אנו זקוקים לכלי של כאן- ועכשיו, של תהליך חזרתי המורכב מלהתבונן-לפרש-לפעול . עלינו לנסות ליצור כמה שיותר פרשנויות חלופיות לאתגרים ולמציאות שלפנינו . העובדה כי אמיתות רבות שלנו קרסו ומ עגלי השייכות שלנו התערערו, מהווה קרקע פורייה ליצירה זו . - דוגמה לכך היא היחסים בין היהודים לפלסטינים אזרחי יש ראל העובדים במכון הרטמן . לאחר השבעה באוקטובר היה לנו- שינוי חברתי הוא פעולה ארוכה וסיזיפית שדורשת עבודה קשה ב"ביסים קטנים" . לא ייכון פה עולם חדש מיד אחרי המלחמה, לא תחול תזוזה טקטונית שתהפוך הרים לבקעות, ישראל של מחר לא תיבנה ביום אחד . השינויים חייבים להיות קטנים, בני- השגה
|

|