|
|
עמוד:60
60 | אופקים קבוצת שייכות לחוש מספיק בטוחים בזהותם כדי לפעול עם פרטים בקבוצת שייכות אחרת, בלי שהדבר יאיים על זהותם . ניתן להמחיש את ההבדל באמצעות מחשבה על זהות כנמל או כמבצר : בעוד נמל מאפשר כניסה ויציאה של נוסעים וס חורות, המבצר אינו מאפשר יציאה מקווים שתוחמו מראש- ואינו מאפשר גמישות שלהם . זהות של נמל מרחיבה את אופ קי האדם ואת מגוון ההזדמנויות בכל תחומי החיים : תרבות,- מסורת, אסתטיקה ועוד . במובן זה, חשיפה לָאַחֵר וניסיון עמוק להבנתו מַפרים ומעשירים את זהותו של הפרט, ואף עשויים לחדד את זהותו ממקום עמוק וביקורתי יותר . שיתוף פעולה בין הקבוצות על בסיס ערכים משותפים אינו כרוך בהחלפת שבט השייכות, אלא בהוספת מרכיב זהות ברמה הערכית . כדי להמחיש תפיסה זו, ניתן להתבונן במה שהתרחש בתש עת החודשים שקדמו לאירועי אוקטובר : מאבק ציבורי נרחב,- שנוהל בעיקר על ידי הציבור היהודי-ליברלי, כנגד הרפורמה המשפטית או ההפיכה המשטרית . בתקופה זו הוטחו כלפי הציבור הערבי טענות והאשמות בשל היעדרותו מהמאבק לטובת הדמוקרטיה והימנעותו מנקיטת עמדה ברורה, ותפיסת השותפות הוטלה בספק . אולם בו-בזמן שהחברה היהודית- ליברלית נאבקה לבלום את ההתקפות החוזרות ונשנות על מוסדות המדינה, התמודדה החברה הערבית עם שיעורי פשע ואלימות חסרי תקדים . לכאורה, לפנינו שני ציבורים המנהלים מאבקים נפרדים . אולם למעשה, שני המאבקים, המתקיימים באותו מרחב, מושפעים ממצב הדמוקרטיה בארץ, משפיעים עליו, ובעיקר – מושפעים זה מזה . לשון אחר : שני הציבורים נאבקו לקדם מטרות שיש ביניהן קשר ערכי, אך בהיעדר מס גרות חברתיות ופוליטיות משותפות, קשה היה ליצור סינרגיה- ביניהם . אמירה זיאן, ללא וותרת, ,2020 צילום
|

|