|
|
עמוד:110
110 | אופקים . לאשפה 10 במשמעותן המקורית מעצבות מצוות אלו מערכת חב- רתית משוכללת של דאגה לכוהנים וללוויים, משרתי המקדש ומו רי התורה שאינם בעלי נחלות . התמיכה בהם נעשית באמצעות- מתנות הניתנות להם מתוך המזון לאורך התהליכים השונים של ייצורו . מתנות הכהונה והלוויה, שאיבדו את הרלוונטיות שלהן לימי נו ואינן מעשיות עוד, דרושות אף הן תרגום עכשווי משמעותי . - העיקרון החשוב של מצוות אלו הוא הדאגה המתמדת לאליטה הרוחנית המשרתת את הציבור ותלויה בו, מפני שבעבודתה היא אינה מייצרת דבר שאפשר לסחור בו או להרוויח ממנו . 11 התמיכה נעשתה בעבר באמצעות תרומת מזון כי בימים קדמונים היה המזון האמצעי העיקרי לגביית מיסים . ברצוני להציע כי כמו ביחס למתנות עניים, גם במתנות כהונה ול וויה יש לעבור מתפיסה המבוססת על מתנות מתוצרת חקלאית- או ממזון לתמיכה כספית . העיקרון העומד מאחורי מתנות כהונה 10 . אפשרות נוספת הנוהגת במקומות רבים היא מסירת התרומה למאכל בהמות השייכות לכוהנים, וכך נמנע בזבוז המזון . ראו : הרב יעקב אריאל, באהלה של תורה, כרך ד, סימן מד . בפירות ובירקות מקובל להפריש לתרומה את התוצרת הפחות טובה שממילא לא תשוּוק . יש לציין שבתהליך הפקת יין ושמן מפרישים תרומה לאחר ייצור היין והשמן, וכמות זו, בשיעור של אחוז אחד מסך כל התוצרת, נשפכת . 11 . כבר הרמב"ם תרגם ופיתח את העיקרון הזה מעבר לכהונה וללוויה במובנן הצר . ראו את דבריו במשנה תורה, הלכות שמיטה ויובל, יג י - יג . ולוויה הוא האחריות של כלל החברה לקיומה של אליטה רוח נית וחינוכית . בהשקפת העולם המודרנית, גם תרבות ואומנות הן- חלק מהעשייה הרוחנית של החברה, ולכן עלינו לתמוך באומנים ובאומנות . מן המסורת אנו לומדים שתמיכה נעשית במתן חלקים מסוימים מן העושר . בתרגום למונחי ימינו, יש לקבוע בחוק שהתמיכה בתורה, במחקר, בתרבות ובאומנות, תינתן באופן יחסי לכלל התקציב השנתי של מדינת ישראל, ותשקף חלק קבוע של השקעת המדינה והחברה ברוחניותה ובתרבותה . אכן, לא מדובר בחוק או בפעולה הנע שים בהקשר של גידולי השדה או בעלי החיים כפי שנוסדו מתנות- הכהונה והלוויה . אולם יש לראות במסורת עתיקה זו מקור הש ראה, שמימושה בפועל עבר שינוי ניכר בגלל הירידה בחשיבותה- של החקלאות ובחלקה בתוצר הכלכלי הכללי . כפי שמצוות הצ דקה החליפה את מתנות העניים שבשדה, כך גם מתנות הכהונה- והלוויה יועברו מהשדה לתקציב השנתי הלאומי . שמעון שיידר, המשק האורגני של איריס בן צבי בכפר יהושע, ,2018 אקריליק, טושים ופנדה על דיקט
|

|