כל בני האדם: מקומו של רעיון הבריאה בּצֶלֶם אלוהים במסורת הליברלית

עמוד:13

אופקים | 13 כ ל ב נ י ה א ד ם | ת ו מ ר פ ר ס י ק ו בתורה . 4 אנו עדים לנביאים הזועקים שוב ושוב כנגד הרעיון שאבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה, עֶמדה שכנראה הייתה מושרשת בקרב בני ישראל . יחזקאל מצהיר במפורש כי יש להחליף את הע נישה המשפחתית בענישה אישית ( יחזקאל, יח ג - ד ) : - מַה לָָּכֶם אַתֶֶּם מֹשְׁלִים אֶת הַמָָּשָׁל הַזֶֶּה עַל אַדְמַת יִשְָׂ רָאֵל לֵאמֹר אָבוֹת יֹאכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵֵּי הַבָּנִים תִֶּקְהֶינָה . חַי- אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי ה' אִם יִהְיֶה לָכֶם עוֹד מְשֹׁל הַמָָּשָׁל הַזֶֶּה בְּיִשְָׂרָאֵל . הֵן כִָּל הַנְֵּפָשׁוֹת לִי הֵנֵָּה כְִּנֶפֶשׁ הָאָב וּכְנֶפֶשׁ הַבֵּן לִי הֵנֵָּה הַנֵֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת . עם הקאנוניזציה של תפיסת האדם כנברא בצלם האל, הפכה קדו שת חייו של הפרט ברורה יותר ויותר . ערך חיי אדם הפך מובהק,- והיהדות, ואחריה הנצרות והתרבות המערבית כולה, השתנו . אחרי דורות הופך העיקרון למובן מאליו : האדם הוא פרט ייחודי, ואינו ניתן להמרה . כל אדם הוא עולם ומלואו, סובייקט מלא ושלם . רצו נו של הפרט הופך לכבודו, וכמו שחייו של אדם הם שלו ורק שלו,- כך גם ממדים שונים באישיותו . אלו יכונו זכויות, והן יזכו להגנה מיוחדת . אולם הדרך מזכויות בכלל לזכויות אדם שוות ונצחיות היא מפותלת . היא מתחילה במאה השלוש-עשרה . "החוק הטבעי" והתבונה בשנת 1215 נחתמה ה"מַגנָה כִַּרטָה", הסכם בין אצילי אנגליה למ- לכם, שהיה הראשון להגביל את כוחו של המלך ולהבטיח את זכויותיהם של מעמדות שונים בממלכה ( אצילים, סוחרים, נתינים חופשיים, צמיתים ) . לא היה מדובר בעיקרון המוכר של "זכויות אדם", וזאת משני טעמים חשובים : ראשית, הזכויות לא נבעו מתוך איכות מוּלדת או ברואה כלשהי שבאדם, אלא הוכרו מתוקף שיוכו המעמדי של הפרט . לשון אחר, הזכויות ניתנו מתוקף הסכם או הסדר פוליטיים, ולא מתוך תפיסה מסוימת על טבעו הנצחי של האדם . שנית, משום כך הזכויות לא היו שוות, שכן מעמדות שונים זכו להגנות שונות . לאציל היו זכויות רבות יותר מאשר לאיכר . זכויות אלו היו מה שהיינו מכנים היום פריווילגיות . זו הייתה תפיסת הזכויות הרווחת בימי הביניים . גם הרמב"ם כתב כי "צדק הוא לספק לכל מי שיש לו זכות את מה שמגיע לו", והתכוון לכך שלמעמדות שונים מגיעות זכויות שונות . 5 השימוש במילה "זכות" לא היה אפוא מכוון לרשימה של עקרונות יסוד אוניברסליים, אלא להנחות או להגנות המוענקות על פי מעמדו של הפרט המסוים . 4 . ראו סיפורו של עָכָן, בפרק ז בספר יהושע . עכן חטא כשלקח לעצמו מן השלל בקרב על העיר יריחו, ונענש במותו עם משפחתו כולה, שהרי בני משפחתו זהים אליו . 5 . מורה נבוכים , ג נג ( תרגום : מיכאל שורץ, תל אביב, תשס"ג ) . 6 . ראו בפירוט על כך ועל הנושא כולו בספרי, אדם בצלם אלוהים : הרעיון ששינה את העולם ואת היהדות , ראשון לציון, 2021 . אולם בה-בעת, באותה תקופה ממש התרחשה תמורה רעיונית, שתוליד ברבות הימים את שיח הזכויות המוכר לנו . היא נוגעת למושג שהיה חלק מהתיאולוגיה הנוצרית עוד מתקופת האימפריה הרומית . זהו מושג "החוק הטבעי" ( ius naturale ) , שמשמעו החוק המובן מאליו שכל אדם יכול להסיק מתוך עצמו, ללא צורך במ חוקק מלכותי או בהתגלות אלוהית . החוק הטבעי היה ההגיונות- הבסיסיים : אסור לרצוח, לגנוב, ומה ששנוא עלינו אין לעשות לח ברינו . "דרך ארץ", היו קוראים לזה חז"ל . - מסיבות חברתיות ותרבותיות שונות, במאה השלוש-עשרה קיבל המונח משמעות שונה, והפך מחוק אובייקטיבי לתכונה סו בייקטיבית . 6 "החוק הטבעי" הפך לכישרון אנושי בסיסי : היכולת- הבריאה בצלם הופכת כל אדם לאינדיווידואל . משמעו של צלם אלוהים הוא שהאדם הוא ישות בלתי ניתנת להחלפה, מקודשת . כל פרט הוא שלם, כל אדם הוא מציאות חד-פעמית, כל יחיד הוא מלך . לכן "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא"

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר