ב. "ברוך שעשה לי נס"

עמוד:69

אופקים | 69 י ה ד ו ת ו ז כ ו י ו ת ה פ ר ט : ח מ ש פ ר ס פ ק ט י ב ו ת | מדינות, דירג את ישראל במקום השלישי בשיעור הסירובים לתרומת איברים . גם שיעור השתלות האיברים בישראל ביחס לאוכלוסייה נמצא נמוך וישראל דורגה במקום השלושים ושלושה מתוך חמישים מדינות . ד"ר יונתן כהן, מרכז התוכנית לעידוד תרו מת איברים, הבהיר כי הסיבה המרכזית לדירוגה הנמוך של ישראל- היא סירוב לתרומה על בסיס דתי . 3 תמונה דומה עולה גם מדוח שפורסם בשנת 2011 במרכז המחקר והמידע של הכנסת, המצביע על כך ששיעור תרומות האיברים בי שראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי, אם לא הנמוך שבהם, ומציג- את הגורמים לכך : "עמדת הציבור וגורמים דתיים – חלקים בצי בור, לרבות גורמים דתיים שונים, אינם תומכים בתרומת איברים- ואף מתנגדים לה . . . החקיקה של חוק מוות מוחי נשימתי, שנוסח יחד עם רבנים, אמורה הייתה להפחית את ההתנגדויות מצד גורמי דת, אולם בפועל הדבר לא התרחש" . 4 3 . דן אבן, "תורמים חיים", חדשות 2007 . 11 . 20 YNET, . 4 . דוח ממ"מ, “מודלים של הסכמה לתרומת איברים – סקירה משווה”, מרכז המחקר והמידע של הכנסת, יוני 2011 . דוגמה לטרגיות המגמה המתוארת היא המקרה של שחקן הכדורגל הישראלי אבי כהן, שנפגע והגיע למצב של מוות מוחי בשנת 2010 . אף שבחייו הביע את רצונו לתרום איברים והיה חתום על כרטיס אדי, רבנים יעצו למשפחתו לסרב לתרום את איבריו בטענה שה דבר אסור על פי הדת . כך בשם הדת, מנעו הרבנים הצלת חייהם- של מספר אנשים . צריך לומר, הקול שהרבנים בחרו להשמיע במקרה של כהן, אותו קול שמשפיע על התודעה הרווחת בציבור כנגד תרומות איברים, קיים במסורת ההלכה . בקרב גדולי פוסקי ההלכה במאה העשרים, ניתן למצוא מתנגדים נחרצים לתרומות איברים חיוניים בטענה שמדובר ברצח כפול, הן של התורם והן של הנתרם . ביטוי לכך קיים, למשל, בקריאתו של הרב ולדנברג למנהיגי החברה הישרא לית, בשנות השבעים המאוחרות : - רונן סימן טוב, הסולם ( פרטים מתוך סדרה ) , ,2008 צבעי מים על נייר

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר