|
|
עמוד:66
66 | אופקים מעין-פרטיים בתוך הספרה הציבורית . שהרי אם יוסכם שמדובר במרחב פרטי, אזי ניתן להנהיג בו נורמות מפלות . בעשור האחרון המחיצה המפרידה בין גברים לנשים משתכפלת מהקהילה החו צה – לאוניברסיטה, להכשרות מקצועיות, לצבא ולאירועי תרבות- במימון ציבורי . אפשר לאפיין את התהליך הזה כהפרטה של המ רחב הציבורי . - תופעה זו איננה ייחודית לישראל . היא מתרחשת בכל המדינות שמתמודדות עם עלייתם של כוחות פופוליסטיים לא ליברליים . בית המשפט העליון האמריקאי, שנשלט בימים אלה על ידי שישה שופטים המתהדרים בתואר שמרנים, אך למעשה הם ריאקציונרים, עסוק גם הוא בפרויקט הזה . לצד פסיקתו בקיץ האחרון, כי אין הגנה חוקתית על הזכות להפסיק היריון, הוא פסק גם שמאמן פו טבול בבית ספר ציבורי רשאי לכרוע ולהתפלל במרכז מגרש הפו- טבול, והגדיר את הזמן והמרחב שיצר סביבו לתפילה כזמן ומרחב- פרטיים – מעין מובלעת פרטית בלב הספרה הציבורית . בדומה, נפסק שמדינות חייבות להתקשר גם עם ארגונים דתיים שעוס קים בהשמה של ילדים לאימוץ אך מסרבים להעניק שירות לזוגות- חד-מיניים . היגיון דומה מונח בבסיס הטיעונים המצדדים בהפרדה מגדרית בתוכניות האקדמיות לחרדים . מסלולים אלה מופעלים ברוב המ כריע של המקרים במוסדות ציבוריים, אולם הטענה היא שיש לח- שוב על התוכניות לחרדים כמרחב קהילתי מעין-פרטי . - יש שתי בעיות בטענה הזאת . ראשית, התוכניות אינן תחומות לקהילה החרדית בלבד . מכללות רבות מאפשרות גם לדתיים לאומיים ללמוד בהפרדה, בניגוד להנחיות המל"ג . יתרה מזאת, פו רום קהלת עתר לבג"ץ בטענה שמוסד אקדמי שאינו מספק מסלול- לימודים מופרד מגדרית לכל סטודנט המעוניין בכך פוגע בזכות חוקתית . שנית, בניגוד לתפיסה המקובלת שלפיה מדובר ב"חיה ותן לחיות", השפעת ההפרדה לא נעצרת בחרדיות ובחרדים . באוניברסיטה, למשל, מרצות אינן מורשות ללמד בכיתות הגברים . מפקדת בצה"ל לא תנחה טקס צבאי בכותל, ויותר ויותר נערות ונשים בישראל לא מורשות להיכנס לאוטובוס בגופייה . ההפרדה פוגעת בכל הנשים . בנוסף, בעוד הפרדה מוצגת כאמצעי זמני ומוגבל, שיוביל לשילוב החרדים בחברה הכללית, הניסיון מהשנים האחרונות מלמד שהפ רדה לא מובילה לשילוב, אלא לעוד הפרדה בשלב המקצועי הבא . - כך נציבות שירות המדינה נסמכה על המודל של לימודים אקד מיים בהפרדה, ופתחה הכשרות בהפרדה לשירות המדינה לחרדים . - המטרה ראויה, אך האמצעי בעייתי . המשתתפים הם בעלי תואר ראשון ולעתים גם תואר שני, אותם תארים שהובטח שיהוו אמצעי לשילוב . אבל היום כבר נטען שבלי הפרדה החרדים לא ייעדרו רק מהאקדמיה, אלא גם ממקומות העבודה עצמם . אוטובוס כמרחב קהילתי-פרטי ? אדגים את טענת ההפרטה של המרחב הציבורי והשפעותיה בא מצעות פסק דין אחד, פרשת ההפרדה באוטובוסים . בשנת 1102- התבקש בג"ץ לאשר את מסקנותיה של ועדה ציבורית שמצאה כי הפרדה באוטובוסים איננה חוקית, ולהתוות מה מותר ומה אסור באוטובוסים המשרתים קהילות חרדיות . השופט אליקים רובינשטיין הביע בפסק דינו סלידה מהמציאות של כפייה על נשים לשבת באחורי האוטובוס . עם זאת, הוא נמנע מלהכריז על ההפרדה בין המינים כאסורה באוטובוסים, ובמקום זאת הסביר שלא ירצה לפגוע בנשים ובגברים שכן רוצים לנסוע בהפרדה מרצונם החופשי . "בצד הרצון להבטיח שהסדרי הישי בה באוטובוסים יהיו וולונטריים לחלוטין", הסביר, "יש לאפשר- גמישות לאותם נוסעים המבקשים לנהוג בעצמם הפרדה מגד רית" . בבסיס הגיונו של השופט רובינשטיין נמצאת התפיסה שאף- על פי שמדובר בקו ציבורי, האוטובוס הוא מרחב קהילתי מעין- פרטי . ככזה, שיטת משפט ליברלית צריכה להימנע ככל האפשר לצד פסיקת בית המשפט העליון האמריקאי כי אין הגנה חוקתית על הזכות להפסיק היריון, הוא פסק גם שמאמן פוטבול בבית ספר ציבורי רשאי לכרוע ולהתפלל במרכז מגרש הפוטבול, והגדיר את הזמן והמרחב שיצר סביבו לתפילה כזמן ומרחב פרטיים - מעין מובלעת פרטית בלב הספרה הציבורית
|

|