|
|
עמוד:95
אופקים | 95 ח י י ם ל ל א ג ב ו ל ו ת | ח נ ה פ נ ח ס י מה שמאתגר אותנו מן המעגלים המתרחבים ומן השוליים . אותם אתגרים אינם רק איומים הדורשים התמודדות, אלא לא פעם גם הזמנה לשוב ולברר מי אנחנו : יהודים וערבים, חרדים וחילונים, מזרחים ודוברי רוסית . עלינו להניח כי אלה שממוקמים במרחק מן הליבה שאנחנו חשים חלק ממנה, או אלה השייכים ליותר ממקום אחד, המרגישים בנוח ביותר משפה אחת ובעם אחד, מציעים לנו אתגר . על אף החשש והזרות שלעתים הם מעוררים בנו, הם מאפ שרים ומדרבנים צמיחה והתחדשות שחיוניות לנו – במרכז הלי- בות וביניהן . - אפשר לטעות ולחשוב כי ההצעה לעבור ממושג הגבול למטפו רת הליבה היא ביטוי לנקודת מוצא רב-תרבותית, המוותרת על- מסד הממלכתיות ועל מטריית הישראליות . אך טענתי הפוכה : דווקא כדי לחזק את הממלכתיות הישראלית ואת זהותנו כיש ראלים, עלינו לאמץ את מטפורת הליבה ולהבטיח את שתי התנו- עות הגלומות בה : מצד אחד ריבוי הקהילות וחיזוק הליבה של כל- קהילה, ומצד שני הרחבת השוליים וריכוך הגבולות בין הקהילות . ככל שנהיה שייכים ליותר ליבות שיש להן משמעות עבורנו, ככל שנחווה את העושר של מרחבי השוליים – כך תתברר ותתעצם גם השייכות לכלל, ואנשים רבים יותר יוכלו לחוש הזדהות עם ליבות שונות . מתוך תנועה כפולה זו תוכל המדינה היהודית להכיל את כל פניה של הישראליות : כל הדתות, כל ארצות המוצא וכל המסורות . באופן מעשי, מעבר ממטפורת הגבול החד למטפורה של ליבה ושו ליים מחולל בהכרח שינוי בכלֵי הפעולה שבהם עושים שימוש : - פחות הצבת גדרות באמצעות חקיקה ואכיפה והרבה יותר פעילות חינוכית, חברתית ותרבותית, המבקשת להשפיע על מאפייניו של המרחב הציבורי ; עידוד יצירה תרבותית בכל התחומים וייזום תה ליכים חינוכיים בערוצים רבים . כשמהלך כזה יתרחש, נגלה, הפלא- ופלא, שהתרבות הישראלית תתנער ותתחדש . היא תוכל להציע לבאים בשעריה דבר-מה החסר כיום לרבים : מקום שבו הביטחון וההבטחה בשייכות ובזהות מספקים שורשים וכנפיים גם יחד . כל זה נראה כעת כחלום רחוק בתוך מציאות פוליטית וחברתית מסו כסכת מתמיד . אך דווקא בעת הזאת עלינו לדמיין עתיד אחר ולנ- סות להגשימו . - ד"ר חנה פנחסי היא עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן ומנהלת את תוכנית "משכילות" במכון . מאיה ז״ק, מתוך : אור נגדי, ,2016 עבודת וידאו
|

|