א. מהו מרחב ציבורי?

עמוד:64

64 | אופקים שבדירה מעליו גר זוג גברים, בשל אמונותיו הדתיות למשל, הדבר מהווה פגיעה שראוי להתערב ולמנוע אותה . כך גם לגבי חופש התנועה, חופש הביטוי וחופש הדת והמצפון . הנזק שבפגיעה בחי רויות הללו עולה עשרות מונים על מחיר ההגנה עליהן, כמו מחיר- הסובלנות כלפי השקפות שנראות לנו טיפשיות או אפילו כלפי טענות שקריות . תמורות אידיאולוגיות וכלכליות הביאו להתרחבותה של הספ רה הפרטית מהאדם היחיד אל הבית והמשפחה . אֲמָנות וחוקות- בכל העולם הדמוקרטי מגינות על בית המשפחה מפני חיפוש ללא רשות ומפני הצצה חודרנית למתרחש בו . מכוח רעיון הפרטיות הפך גם התחום של יחסים אינטימיים למוגן . ההגנה על המרחב הפרטי הייתה הישג אדיר לשמירה על זכויות בסיסיות וליצירת תנאים שיאפשרו לפרטים להתפתח, לחשוב, להתבטא ולבחור . אבל כינונה של הספרה הפרטית לא היה נטול מחירים . העובדה שהמשפט עצר על סף דלת הבית אפשרה את הנצחת יחסי הכוח בין גברים לנשים במרחב הביתי ואת החופש להפעיל אלימות וניצול בתוך המשפחה . את ההשפעות הדרמטיות של הפמיניזם במאה העשרים ניתן לתאר כהצלחה להנמיך את המחיצה שהמ שפט הליברלי הקים בין הציבורי ובין הפרטי והכנסת שאלות של- הגינות, צדק וכוח לתוך הספרה הפרטית . כך בזכות הפמיניזם הפך האקט של כפיית מין בין איש לאשתו, שלא נחשב אונס בשל ההגנה על יחסים אינטימיים ועל הספרה הפרטית, למעשה פלילי . פערי כוחות כלכליים בין גברים לנשים עברו גם הם פוליטיזציה . רק לאחרונה נידונה בבית המשפט השא לה אם אישה שניהלה רומן מחוץ לנישואים זכאית לחלוקת רכוש- הוגנת, ועוררה מחלוקת נוקבת בין בית הדין הרבני ובין בג"ץ, ואף בין שופטי בג"ץ ובין עצמם . איסור אפליה : בין מרחב פרטי לציבורי למעשה, אפשר לראות את רוב הסוגיות ופסקי הדין הנלמדים בפ קולטות למשפטים כעיסוק בשאלה היכן נכון למתוח את הקו בין- פרטי לציבורי, הקו שממנו והלאה לגיטימי לצמצם את חירותם של אנשים בשל הגנה על שיקולים ואינטרסים אחרים . חוקים נגד אפליה מדגימים את הסוגיה הזאת, שכן היקף תחולתם קשור בטבורו לשאלה היכן עובר הקו המבחין בין פרטי לציבורי . ככל שפעילות או משאב הם יותר ציבוריים באופיים, כך מוצדק יותר לוודא שההקצאה תהיה הוגנת ולא שרירותית או מפלה . לכן המ שפט מחייב להקצות באופן נטול הטיות טובין כמו מקרקעין או- רישיונות בשליטת המדינה . החובה לנהוג ללא אפליה ומשוא פנים מתפרשָׂת גם על תחומים אחרים שבהם לרשויות יש מונופול על הכוח – ההליך והענישה הפליליים, גיוס לצבא או גביית מיסים . בקוטב השני נמצאים יחסים פרטיים . אף שהמחיצה בין הפרטי לציבורי הונמכה הודות להישגי הפמיניזם, ביחסים אינטימיים ובתוך התא המשפחתי עדיין ניתן לנהוג באופן מפלה בלי הש לכות חוקיות . כך למשל, אישה יכולה להצהיר בפומבי שהיא לא- מעוניינת בגברים יוצאי עדה כלשהי, והעדפה זו לא תיחשב אפליה אסורה מבחינה משפטית . ומה לגבי התחומים שבתווך, בין הפרטי לציבורי ? חוזי עבודה, למשל, או כרטיסי כניסה למועדון ריקודים, הם התקשרויות מת חום המשפט הפרטי, אבל האיסור להפלות חל גם עליהם, מכיוון- שעבודה היא משאב מוגבל וחיוני ומקומות בילוי הם מקומות ציבוריים . נניח שמעסיק מקבל אישה לעבודה, אך מוסיף לחוזה ההעסקה שלה סעיף שלפיו היא מסכימה לשכר נמוך יותר מזה של גבר בתפקיד דומה רק בשל היותה אישה . גם אם תחתום, ההסכמה שלה לא תיאכף בבית משפט, כי היא נוגדת את עקרונות השי טה הכלליים ( בעגה המשפטית : "תקנת הציבור" ) . אם אישה תוכל- להסכים לעבוד בשכר נמוך יותר רק בשל מינה, זה ייצור לחץ על נשים אחרות וישחק את האפקטיביות של ההגנה המשפטית מפני אפליית נשים . כשהמשפט כבר מטיל איסור משפטי על אפליה הדת, שחסתה במשך מאות שנים תחת הגנתה של הספֵרה הפרטית, שואפת כעת לפרוץ החוצה ולעצב ברוחה את הספרה הציבורית . בעשור האחרון המחיצה המפרידה בין גברים לנשים משתכפלת מהקהילה החוצה - לאוניברסיטה, להכשרות מקצועיות, לצבא ולאירועי תרבות במימון ציבורי

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר